La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

La Fortuna

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

22 December 2014 | Costa Rica, Fortuna

Dag 9, 19 december 2014

La Fortuna

Ons ontbijt wordt geserveerd door een Tico dame onder een overkapping bij het zwembad. Taal is geen probleem, want iedereen krijgt hetzelfde: koffie, limonade, rijst met bonen, toast, scrambled egg en fruit. Dat is een prima bodem voor een actieve dag.
Het is een beetje lastig om te weten waar je moet zijn. Wij volgen de officiële borden en komen inderdaad bij de ingang van het Nacional Parque El Arenal. Voor $15 mogen we het park in. De entrees van de parken zijn hier altijd zo hoog, alhoewel we er later achter komen dat er vaak een tweede ingang is waar je goedkoper terecht kunt. (Dat was in Cachuita zo en hier dus ook)
Bij de ingang worden we door een gids meteen gewezen op een geel slangetje dat op de boom zit, dit blijkt één van de meest dodelijke slangen te zijn in Costa Rica.
De trail die we hier lopen is vrij eenvoudig. De ondergrond is van kleine lava korrels afkomstig van de vele erupties van deze actieve vulkaan (sinds 2010 geen activiteit meer). Halverwege komen we bij een uitzichtpunt op de oude lavastroom van 1992. Van hieruit kunnen we de bewolking om de vulkaan bijna zien verdwijnen. Echt super weer vandaag, voor het eerst echt zonnig waardoor nu ook El Arenal volledig uit de wolken kan komen. Later op de dag gaan we zelfs beide vulkanen zien, de moeder is de kleinste, de dochter die ontstaan is sinds 1968 is nu de grootste.
Tijdens de wandeling zien we niet zoveel dier leven als we gehoopt hadden. We zien een three toe sloth (drie teen luiaard) een White-nosed Caoti (wit neus neusbeer) en enkele hagedissen. Later bij het observatiepunt van de vulkaan, zien we een aantal mooie vogels: o.a. white-throated Magpie-jay en een mooie toekan met gekleurde snavel en gele buik. We gaan uitgebreid lunchen om van de vogels en het uitzicht te genieten.
Na het bezoek aan het NP gaan we eens bekijken wat de sky walk, sky track en sky train precies inhouden. Over 5 km onverharde weg is de parkeerplaats. Het is hier groots aangepakt met een informatie balie op de parkeerplaats en ook een groot restaurant erbij. De sky walk gaat over een aantal hangbruggen in de boomtoppen, met ertussen wandelingen op de grond (3,5 km). De sky tram zijn gondels die je tussen de boomtoppen door naar zekere hoogte brengen. Je kunt met dezelfde tram terug of verder via Zip-lines aan een kabel tussen de bomen door razen (Sky track).
Alle drie de mogelijkheden zijn schrikbarend duur (van $25 tot $70). Het is leuk hier te zien hoe het geregeld is, maar aan ons niet besteed. De koffie in het restaurant is prima, en het gezicht op El Arenal ook; nu helemaal uit de wolken!
Wij gaan ons in de middag en begin avond verpozen in een hotspring (hotel Lagos). Zeg maar gewoon Center Parks buiten in de natuur. Het water hier komt hier warm uit de grond, opgewarmd door de magma van de vulkaan. We badderen hier heerlijk drie uur lang. Daarna genieten we van een voortreffelijk buffet wat bij de entreeprijs is inbegrepen.
Terug bij Cerro Chata komen we leuk in gesprek met vier Fransen en hebben zo een gezellige avond.

Tags: La Fortuna