Puerto Jiménez - Reisverslag uit Puerto Jiménez, Costa Rica van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Puerto Jiménez - Reisverslag uit Puerto Jiménez, Costa Rica van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

30 December 2014 | Costa Rica, Puerto Jiménez

Dag 17, zaterdag 27 december 2014

Van Uvita naar Puerto Jiménez

De bestemming ligt op het schiereiland Osa helemaal in het zuid-oosten van Costa Rica. Het grootste NP hier is Corcovado. Wij gaan niet naar het dure park, maar we verblijven wel in de omgeving.
De afstand vandaag is niet groot, we verwachten wel een groot deel onverharde wegen. En wat schertst onze verbazing? Alle wegen zijn super goed, nieuw geasfalteerd! Daardoor zijn we aan het begin van de middag al ter plaatse. Giovanni wacht ons al op, hij is de eigenaar van Casa Bella, dat bestaat uit een groot huis en een ‘cabin’. De cabin is voor ons en mooi ingericht met een super kingsize bed en koelkast. De badkamer is ook heel mooi en groot. We kunnen bij Giovanni ontbijt bestellen, maar wij zijn gewend daar zelf voor te zorgen.
Aangezien we een deel van onze boodschappen vergeten zijn mee te nemen uit Cascade Verde, moeten we nu eerst naar de supermarkt en lunchen in het dorp. Onze locatie ligt weer een stuk buiten het dorp, vlak bij de zee en heerlijk rustig.
Bij onze locatie komen dagelijks apen langs. We zien dan ook in de schemering een grote groep brulapen (howler monkeys) voorbij komen. Ik hoop nog steeds op de white faced capucin monkey, die komen hier ook vaak langs. Verder zijn hier dichtbij veel vogels, we horen ze wel maar het is te donker om ze te spotten. Morgen maar vroeg op.

Dag 18, zondag 28 december 2014

Puerto Jiménez

Om 6 uur zijn we al op pad om in de directe omgeving vogels te gaan spotten. Dit strand, Playa Platanares, en omgeving is bekend om de vele vogels. We zien inderdaad veel vogels: een groep toekans (black-mandibled Toucan), een paar groene papegaaien (red-fored Parrot) en twee verschillende soorten spechten (black-cheeked Woodpecker en lineated Woodpecker), de laatste met een mooie rode kuif. In de rivier liggen twee grote krokodillen van 2,5 a 3 meter lang.
Thuis moet er eerst nog voor een ontbijt worden gezorgd, daarna snel de foto’s bekijken. Tja dat moest dus iets minder snel, per ongeluk wis ik alle foto’s van de sd-kaart, dus geen foto’s van deze vogels. Gelukkig heb ik gisteravond een back-up gemaakt van alle foto’s op de harde schijf.
We lopen nog even een stukje terug, alleen de krokodillen kunnen we weer vastleggen, maar de vogels zijn naar een ander plekje vertrokken.
Het is al behoorlijk warm, dus gauw naar het strand. Het zand is te heet om met blote voeten op de lopen, de zon echt te heet om in te liggen. Gelukkig is er bij het resort naast ons een rij hangmatten. Daar heerlijk in kunnen liggen. Nu horen we de ara’s (Scarled Macaw) krijsen, ze zitten boven in de boom en vliegen steeds op om weer in dezelfde boom te landen. Prachtig deze grote rood met blauw en gele vogels, alleen jammer dat de kleuren niet zo goed te zien zijn op de foto’s door het tegenlicht.
Rond de middag is het echt te heet op het strand en gaan we lunchen in het dorp aan zee. Daarna wat rondtoeren voor we terug gaan.
Even een biertje bij het resort om te kunnen internetten en de dag zit er al bijna weer op.
Morgen gaan we met een gids een tocht maken naar de punt van het schiereiland, Cabo Matapalo.

Dag 19, maandag 29 december 2014

Puerto Jiménez

Wekker om 5 uur, tja dat heet ook vakantie. We moeten om 6 uur bij de bakker in het dorp zijn om te vertrekken. De gids gaat bij ons in de auto, de rest van de groep in de taxi. Onderweg laat de gids Jairo ons regelmatig stoppen om een vogel te spotten. We zien een roadside valcon (slechtvalk?), een uil, een green Iguana (groene leguaan) , een red-fored Parrot (papegaai) en een Crested Caracara (gekuifde valkachtige). Bij Cabo Matapolo is het een gemakkelijke weg om te lopen. Er rijden zelfs auto’s want hier zijn nog (vakantie)woningen. We zien hier drie van de vier soorten apen die in Costa Rica voorkomen, de Spidermonkey (slingeraap), de Black Howler monkey (brulaap) en de Squirrel monkey (doodhoofdaap). We hebben hier ook eindelijk de Scarlet Macaw (ara) goed op kleur op de kiek kunnen zetten. Ook de Garterd Trogan die zo mooi gekleurd is kunnen we nu op ons lijstje zetten. Er is ook een heel bijzondere vogel gepot, een soort kruising tussen een valk en een havik. Langzamerhand weten we meer van de vogels hier dan die in Nederland. Juist omdat de vogels zo kleurrijk en vaak groot zijn en redelijk goed te onderscheiden maakt dat we het hier wel leuk vinden. Heel mooi is een miereneter (Tamandua Anteater) die we van heel dichtbij kunnen bekijken.
De wandeling gaat vlak langs de zee, die is hier super mooi blauw met wit schuimende golven. Hier kan ik mooie plaatjes schieten. Aan het einde van de wandeling is als toetje nog een mooie waterval te zien, maar daar moet natuurlijk goed voor worden geklommen. De schoenen blijven niet droog omdat we een paar keer het water moeten oversteken. Aan het einde dan de beloofde mooie waterval met een perfect waterbad eronder. Daar moet natuurlijk gebruik van worden gemaakt, ik vind dat altijd heerlijk tijdens een wandeling. Je koelt zo heerlijk af, voor langere tijd omdat je kleren nog lang nat blijven. Niet iedereen denkt daar zo over, want ik ben de enige die onder de douche van de waterval gaat.
Terug naar de auto via dezelfde weg. Dan weer een uurtje terug hobbelen over de ruwe onverharde weg.
Thuis zijn we toe aan een uurtje slaap, en daarna nog even lekker chillen op het strand.
’s Avonds hebben we voor het eerst een stroomstoring. Verder geen last van want we gaan nog lekker uit eten in het dorp.
Morgen op weg naar onze laatste stop, NP Manuel Antonio?

• 31 December 2014 - 15:21

Aly Maat:

Wat een leerzame natuurdag. Lijkt mij mooi al die gekleurde vogels en dieren. Geniet nog een paar dagen. Gr. Pa en Ma.