2. Barcelona - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu 2. Barcelona - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

2. Barcelona

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

04 Januari 2016 | Spanje, Barcelona

2-4 januari
Het is 2 januari als we op weg gaan richting Barcalona.
We rijden langs een super mooie weg (GI 682)langs de kust, van Saint Feliu tot Lloret de Mar. De weg is tegen de bergwand aan geplakt en kronkelt zo gevaarlijk langs de Middellandse zee kust. Het is een spectaculaire rit met fantastische uitzichten. Her en der is er een kleine conclave van huizen tegen de rotswand aangeplakt, maar er is bij deze rotskust weinig mogelijkheid om bij het water te komen.
We rijden langs de kust tot Matáro en rijden dan om Barcelona heen naar Colonia Güell, waar we de crypte van Gaudi willen bewonderen. Dat is het eerste bouwwerk van Gaudi, hij maakte dat in opdracht van Güell, een rijke industrieel die hier eind 19e eeuw een industriële gemeenschap oprichtte voor kunstenaars. We kunnen alleen de buitenzijde van de crypte bekijken, het is al gesloten.
De dag erna gaan we met de trein naar Barcelona. Vroeg op stap voor een dagje Gaudi. Daarvoor gaan we met de metro naar de wijk Eixample, waar de meeste art-nouveau voorbeelden te vinden zijn. De Sagrada Familia is ons eerste doel. Verder dan de buitenkant komen we niet omdat alle tickets al zijn verkocht. Ook dit is al zeer indrukwekkend, alhoewel wij de nieuwer aangebouwde delen minder imposant vinden. Hoe dat binnen is, hopen we een ander jaar te zien.
Het park Güell is de volgende op onze lijst. Ten eerste hebben we ons verkeken op de loopafstand (metro was slimmer geweest) en ja natuurlijk hadden we ook hier beter vooraf online tickets kunnen reserveren. Het beschermde deel is voor ons dus niet toegankelijk, alhoewel de twee paviljoens van buitenaf en rondom in het park mooie voorbeelden van Gaudi te vinden zijn. We missen eigenlijk alleen de zuilenzaal met 84 scheve en gedraaide zuilen.
Na een kleine lunch op weg met de metro naar Casa Milà “LaPredera”, het huis dat Gaudi voor de familie Milà maakte. Hier is werkelijk geen muur recht. Golvende façades en open ruimtes in het gebouw, maar het meest fascinerende is hier dak met zijn heel bijzondere schoorstenen en ventilatiekokers. Ook mooi om in een appartement te kunnen zien hoe de bourgeoisie vorige eeuw leefde.
Het is inmiddels al namiddag en de voetjes willen niet echt meer, dus op naar de camper.
De tweede dag staat meer in het teken van de oude stad, rondom de Ramblas. We genieten in de mooie Mercat de Saint Josep, prachtig uitgestald eten hier. De grote Cathedral met mooie kloostergang, en vele andere mooie oude gebouwen. (Stadhuis, gouvernement huis, huis van bisschop en aardsdeken en het prachtige modernistische concertgebouw).
Op Placa de Catalunya is een groot kinderfestijn, ter ere van de drie koningen (6jan). Kinderen kunnen hier de koningen ontmoeten zoals bij ons Sinterklaas.
Dan wandelen we de hele Ramblas af tot aan de haven. Het weer zit niet echt mee (bewolkt, miezerige regen, 12 gr) maar we besluiten toch nog naar het kasteel op de heuvel in de wijk Montjuïc te gaan. Met de bus naar boven, vanwaar we een mooi afsluitend uitzicht over Barcelona hebben. Tot slot nog even naar Las Arenas, de tot winkelcentrum verbouwde arena. Dan zit onze kennismaking met deze wereldstad erop. Ondanks dat we geen stadsmensen zijn, hebben we ervan genoten en komen zeker nog eens terug.