5. Zuid-Oost kust: Aguilas, Cabo de Gata - Reisverslag uit Águilas, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu 5. Zuid-Oost kust: Aguilas, Cabo de Gata - Reisverslag uit Águilas, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

5. Zuid-Oost kust: Aguilas, Cabo de Gata

Door: Gre

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

22 Januari 2016 | Spanje, Águilas

15 - 19 Januari

Inderdaad een volle regen dag vandaag. We rijden eerst naar Cartagena om bij de Mediamarkt een nieuwe laptop te kopen. Mijn kleine Sony Vaio ziet geen USB en SD meer, dan maar een nieuwe. Het wordt een Lenovo Yoga 500. Ik kan nu in ieder geval de foto’s weer goed opbergen, bewerken en online zetten.
In de middag arriveren we bij Águilas. Dat ligt aan de Zuid-Oost kust. Het is hier bergachtig, en de kust is ruw met inhammetjes waar strandjes zijn. Wij staan bij het strandje Playa La Higuerica. Je kunt hier bij vele strandjes vrij staan, er zijn dan geen voorzieningen. Maar voor service (afval water, toilet legen, schoon water) kan je hier terecht bij het benzine station, mooi geregeld. Zelfs de bakker komt ‘s morgens.
Het is hier fijn wandelen, na elke bocht en elke heuvel weer een verrassing wat er te zien is. De eerste dag al een super mooie zonsopkomst, zo vanuit bed te zien. Het waait vandaag wel stevig, maar uit de wind is het heerlijk. Prima te fietsen naar het dorp, mooie boulevard met een lekker biertje op het terras. In het dorp nog een mooi pleintje met hele dikke ficus bomen.
We vertrekken de volgende dag nadat we eerst een fikse wandeling langs de kust hebben gemaakt. Vlak langs de kust gaat de tocht, wat is het hier overal mooi, het gaat al slingerend omhoog en omlaag, langs een paar touristische dorpjes maar vooral de ruige natuur overheerst. Overal zijn wel plaatsen waar je vrij kunt staan, maar wij kiezen deze keer voor de cp vlak bij het National Park Cabo de Gata. Dat ligt in de meest zuid oostelijke punt van Spanje.
De cp ligt nog net tussen de plastic kassen, die je overal op alle vlakke plekken hier in het zuiden ziet. Geef ons de bergen maar!
In het NP gelukkig geen kassen, maar vele vulkanisch gevormde bergen en kliffen langs de kust. Met de camper naar het grootste dorp San José gereden en van daaruit gaan fietsen. Het zijn ‘dirt roads’ dat fietst niet echt gemakkelijk, maar o wat mooi. Bij een strandje met vulkanisch grillig gevormde rotsen eten we ons broodje. Elk strandje is weer anders, soms wit, zwart, grind of keien. In de middag met de camper het park verder verkend. We komen langs een oude ijzererts mijn. Heel apart, we hebben eigenlijk geen idee hoe dit vroeger heeft gewerkt. We rijden langs kleine auhentieke vissersplaatsjes, waar nog vanaf het strand wordt gevist. De volgende ochtend starten we met de zuidzijde van het park, daar zijn de salinas waar vele vogels hun tussenstop noord of zuidwaards maken. We rijden tot de punt waar we naast de vuurtoren ook nog even genieten van het uitzicht.

Tags: Cabo de Gata