7. Granada - Reisverslag uit Granada, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu 7. Granada - Reisverslag uit Granada, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

7. Granada

Door: Gre

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

24 Januari 2016 | Spanje, Granada

23 - 25 Januari
In de ochtend van Lanjarón naar Granada rijden is maar een kort stukje, binnen een uur staan we op de camping Reina Isabel in Zubia. We kunnen vanaf ons plekje de besneeuwde toppen van de skihellingen zien, die pas open zijn dankzij de sneeuw van vorige week.
Bij de camper kunnen we nog wel een zonnig plekje vinden en daar genieten we van terwijl de was hangt te drogen. Vandaag geen zin om wat te doen, we hebben een uitstekende wifi, dus kunnen we eindelijk weer foto’s op de website zetten. Ook fijn skypen en facetimen met de (klein)kids en familie.
We hebben de volgende dag een taxi besteld die ons op tijd afleverd voor onze rondleiding van 9.45 uur bij het Alhambra. Hier hebben we al lang naar uitgezien, mede door de enthousiaste verhalen van mijn ouders. De rondleiding duurt ruim 3 uur. Eerst het zomerverblijf van de sultan, de Gereralife. Daarna het Alhambra zelf, eerst de gebouwen uit de Christelijke tijd (vanaf 1500, Karel V) en tot slot het pareltje, het Nasrid Paleis uit de Moorse tijd (Middeleeuwen). Het is een tour van superlatieven, goede engelstalige uitleg van onze guide. Niet alleen genieten van wat we zien, maar ook van de geschiedenis. Heel bijzonder is dat Alhambra in die tijd al gebruik kon maken van stromend water in een verder heel droog land, water gaf echt aanzien. Ook speciaal dat de Moren al aardbevingsbestendig konden bouwen! Vanaf 1600 overal in Spanje de gevechten tussen Moren en Christenen, ook hier. De Christenen hebben de Moorse gebouwen wel gebruikt, maar redelijk in takt gelaten (wel ramen en daken toegevoegd). Dit was zijn geld echt wel waard.
Als we van de berg naar beneden lopen zijn we dan ook voldaan, en na een lunch op Plaza Nueva gaan we met de bus terug naar de camping. De rest van de stad mag tot morgen wachten.
We beginnen de dag rustig om in de middag pas met de bus naar Granada te gaan. Er hangt vandaag wat sluierbewolking, wat dan ook meteen aan de temperatuur is te merken. Warmer dan 15 graden wordt het echt niet. In de stad is het gezellig in de kleine straatjes van het centrum. We bezoeken een van de grootste renaissance kathedralen van Europa, gesticht door Karel V. (omdat het een museum/kathedraal is wordt hier entrée geheven). Mooi en groot en met een audioguide wordt heel veel info gegeven.
Verder door de Moorse wijk Albaycin met een stukje Moorse (souveniers) winkeltjes gewandeld. En een goed bewaard gebleven baños(badhuis) bekeken, geen tegelwerk meer hier, alleen de kale ruimtes. Mooi zijn ook de grotwoningen in Sacromonte, bier allemaal woningen die tegen en in de berg zijn geboud. We hebben hier in een grotwoning mogen kijken. Het is er klein maar gezellig, warm in de winter en koel in de zomer. In deze wijk, worden veel flamingo dans avonden aangeboden, helaas nu buiten het seizoen alle gesloten.
Omdat de zon achter de wolken gaat verdwijnen, hoeven we niet naar de plaats voor een mooie fotoshoot bij zonsondergang. Het is te vroeg om uit eten te gaan, daarom besluiten we op tijd terug naar de camping te gaan.
Om 7 uur zitten we met de voetjes omhoog aan de paëlla,

• 25 Januari 2016 - 21:46

Luc En Aly Maat:

wat leuk dat jullie door al die gebieden gaan die wij indertijd ook doorgereisd hebben. wij hebben daar ook zo van genoten. Fijn dat we nu jullie reisverslagen kunnen lezen. Geniet verder,ook van al die kleine Moorse dorpjes, groetjes Pa en ma.