12. Fès - Reisverslag uit Fez, Marokko van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu 12. Fès - Reisverslag uit Fez, Marokko van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

12. Fès

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

12 Februari 2016 | Marokko, Fez

8 – 9 februari

Het weer is vandaag heerlijk. Op tijd in de ochtend nemen we een petit taxi naar de medina van Fès. Dit is echt een grote stad, met veel verkeer en veel flats. De stad doet modern aan met brede toegangswegen. Maar in de oude stad stap je in de Middeleeuwen. Bij Bab Boujeloud (de bekendste entree) gaan we de ommuurde medina in. Hier alleen voetgangers, handkarren en pakezels. De soeks zijn min of meer geordend op handelswaar. Vandaag bezoeken we in de leder-soek een werkplaats en een tannerie (leer kleuren). Wat stinkt het hier! Het leer wordt eerst schoon gemaakt met poep en pies, dan gewassen, gekleurd, gedroogd en als laatste geschraapt om mooi soepel te worden. In deze wijk wordt dan natuurlijk veel lederwaren verkocht.
Ook de koper- en zilverslagerssoek is interessant. Uit rollen zilver en koper worden de mooiste schalen en potjes gemaakt. Een zilveren theepotje is het souvenir van de dag.
Op verschillende plaatsen zijn moskeeën, riads (grote koopmanshuizen die veelal als hotel dienst doen), hammans, musea en een madrasa (koran opleidingsinstituut). Medersa Bou Inania is echt een fantastisch mooi gebouw (zijlij tegels, houten schermen, gebedsruimte).
Op een dakterras is het heerlijk uitrusten met een kopje muntthee.
Nog even een stukje vlees mee voor de avondmaaltijd, Adrie kan mijn keuze (kameel, zie foto) niet appreciëren.
Na een aantal uren ronddwalen is het tijd voor een taxi naar de camping.
Natuurlijk zijn er in zo’n grote stad nog meer dingen interessant om te zien, maar wij