16. Hoge Atlas, Tineghir - Reisverslag uit Tineghir, Marokko van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu 16. Hoge Atlas, Tineghir - Reisverslag uit Tineghir, Marokko van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

16. Hoge Atlas, Tineghir

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

21 Februari 2016 | Marokko, Tineghir

19 - 22 Februari

De volgende ochtend nemen we afscheid van Hassan en gaan we op weg naar Tineghir aan de voet van de Hoge Atlas.
We rijden weer terug de woestijn uit. Onderweg drinken we een glaasje kamelenmelk, dat moet je toch geproeft hebben. Het heeft een mooie volle smaak en lijkt wel iets op vers gemolken koemelk.
Bij een Touareg tent is een mevrouw die ons uitlegd waar al die heuveltjes in de woestijn voor zijn. Het blijken schachten voor een ondergrondse waterloop, zodat het water naar een oase kan lopen. We mogen, uiteraard tegen betaling in de ondergrondse droge kanalen kijken.
Ook blijkt in de vulkaanbergen waar we langs komen speciale mijnen voor verschillende mineralen te zijn. Bij deze maatschappijen kunnen we niet binnen kijken.
In Tineghir op weg naar camping Le Soleil, zien we een aantal mooie kasbahs langs de rivier tegen de bergwand geplakt, afgewisseld met nieuwbouw. Onder in het dal, mooie ruime palmeriën met groene bedden vol groentes.
We merken nu dat we iets verder in het seizoen komen, beneden de 1400 meter beginnen de bomen uit te lopen en de gewassen staan al groen op het land.
Op aanraden van een landgenoot maken we een rondtocht door de uitlopers van de Hoge Atlas. We bekijken niet alleen de toeristisch heel bekende Todra Gorges, maar maken er een dagtocht van over kleine wegen naar Goulmima.
Daar krijgen we geen spijt van, wouw wat een mooie veelkeurige bergen met vele hoge rotswanden waar we omheen kronkelen.
In de randen zitten gote horizontale spleten. Hierin wonen nog diverse Berberfamilies heel hoog tegen de rotsen. We volgen min of meer de rivier en moeten ook diverse keren deze oversteken, vaak door het water rijden. Dat hadden we vooraf ook niet gedacht dat we dat nog eens met de camper zouden doen, best wel avontuurlijk.
We doorkruizen veel dorpjes waarvan enkele nog niet op de electiciteit zijn aangesloten. Steeds komen uit allerlei hoeken kinderen aangehold om te zwaaien (soms ook om om geld of snoep te vragen). We zwaaien vrolijk terug.
Langs de weg veel vrouwen met takkenbossen op hun rug of op de ezel, deze mensen moeten echt veel moeite doen om warm te blijven in de winter en om hun eten te koken.
Andere vrouwen zitten vaak op hun hurken bij de rivier om de was te doen, die daarna op de struiken te drogen wordt gelegd.
De mannen zie je vaak samen op een terrasje of tegen een muurtje zitten. Men is veel aan het bouwen, ook in de bergen komen er veel nieuwe huizen. De herders zijn met de kuddes geiten en schapen de bergen in.
We krijgen vandaag een mooie schets van het leven in de bergen tot 2000 meter hoog.
Dit is een Super dagtocht met heel veel natuurschoon.
In Goulmima zoeken we camping Tamaris, een nette plaats vanwaar we zo het dorp in kunnen lopen.
Zondag is het super weer, heerlijk zonnetje. Lekker lui dagje, beetje zonnen en 60 km verder rijden, weer lekker in het zonnetje, ja zo houden we het wel vol.
We staan nu weer in Tineghir maar op een andere camping, omdat er morgen een grote markt is precies naast deze camping.
De markt is groot en druk bezocht. Verkoop groente en fruit, vlees, landbouw gereedschap, diverse bonen , zaden en zout. Huishoudelijke artikelen en kleding zowel nieuw als tweedehands. Prachtig om te zien en om de voorraad groente en fruit weer aan te vullen.
Het vlees daar wagen we ons maar niet aan.

• 28 Februari 2016 - 06:36

Bianca:

Zo te zien en te lezen vermaken jullie je nog prima.
    Inmiddels 2 mnd erop zitten.
    Ik wens jullie nog veel plezier.

groetjes