22. Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu 22. Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

22. Marrakech

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

23 Maart 2016 | Marokko, Marrakesh

21 – 23 maart
Het weer zit even niet mee, maar tussen de buien door krijgen we de drie wasmachines toch droog. Hebben we meteen mooi tijd om de camper van binnen te ontdoen van alle stof uit het zuiden.
De volgende ochtend is het droog en gaan we met de camper de stad in. Het is de bedoeling op een plek vlak bij de stadsmuur te gaan staan die beschreven staat in ons duitse boek en campercontact. We kunnen deze niet zo snel vinden, maar wel een andere op een groot parkeerterrein ook net buiten de stadsmuur. Te voet prima te doen naar alle bezienswaardigheden. Vandaag doen we het noordelijke deel van de oude binnenstad. We lopen langs de bekende Koutoubia moskee met zijn hoge minaret, naar het Place Jemaa el-Fna. Door de soek naar het museum van Marrakech, dat is gevestigd in een voormalig paleis uit de 19 e eeuw. De moderne kunst daar boeit ons niet zo, maar het bebouw is zó mooi.
Vlakbij is de Medersa te bezoeken, deze ligt pal achter de Ben Youssef moskee. Dit is wel de grootste koranschool die we gezien hebben. Er is hier plaats voor 900 studenten. Heel indrukwekkend de kleine hokjes waar die jongens moesten verblijven.
Inmiddels zijn de regenjassen uit de tas gehaald. Het is nl gestopt met zachtjes regenen. We besluiten daarom niet verder te lopen naar het leerlooiers kwartier. Dat hebben we immers ook al in Tetuan en in Fez gezien. Maar het terugvinden van de soek is nog niet zo gemakkelijk. Met wat hulp van een vriendelijke jongen lukt het, maar natuurlijk wel eerst het kruidenwinkeltje van familie bezoeken. In de soek verder heerlijk kunnen onderhandelen over de prijs van verschillende souvenis.
Nadat we ons weer wat hebben opgewarmd bij een kopje nus-nus (soort cappuccino) begint het wat te schemeren. Dus tijd om op het Place Jemaa el-Fna de slangenbezweerders, verhalen vertellers, kaartlegsters en muzikanten te bekijken. Er zijn aan een zijde allemaal eettentjes gezet. We nemen lekkere vleessticks met frites. Het begint echt nog druk te worden ondanks het koude regenachtige weer. Maar wij keren aan het begin van de avond weer naar de camper. De rugtas vol met souvenirs verworven voor, zoals de Marokkanen noemen, een democratische prijs.
De tweede dag, de zon schijnt gelukkig weer, willen we de paleizen in het zuidelijk deel bekijken. Dat pakken we niet echt slim aan. Rondom de stadsmuur gelopen komen we wel bij de Saadische Graven, maar we lopen helemaal om het koninklijk paleis, terwijl we die niet kunnen bezoeken. Dan eindelijk de ruïnes van het paleis el-Badi (16eeeuw) gevonden. Zijn ze het paleis en omgeving aan het renouveren, niet echt ideaal. Ook de joodse wijk, Mellah valt onder die renouvatie. Gelukkig is het paleis Bahia (19e eeuw) wel zeer de moeite waard om te bekijken. Mooi om hier de Andalusische invoeden te zien. Met name het gebruik van wit en blauw doet ons erg Spaans aan.
We zien de lucht inmiddels betrekken, maar besluiten toch nog even de soeks in te gaan. Na een behoorlijke onderhandeling slagen we beide voor een mooi leren jasje. Dat is een mooie herinnering aan Marrakech. Gewapend met paraplu en regenjas gaan we voldaan terug.

• 23 Maart 2016 - 21:57

Ilze:

Oh ik weet het nog goed toen wij er waren..Wij sliepen bij het plein en al die sinaasappels! Geniet!