26. Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu 26. Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

26. Sevilla

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

10 April 2016 | Spanje, Sevilla

8 - 10 April

De weg naar Sevilla gaat langs de delta van de Guadalquivir. Dat is een ruim gebied waar ook een groot natuurgebied NP De Doñana is. Het is merendeels vlak met ruim opgezette landbouw. Even geen bergen meer te zien.
In Sevilla is een camperplaats in het centrum bij een autobedrijf, vlak aan de rivier. Van hieruit kan je lopen naar het centrum, maar wij pakken de fiets. Vlakbij wordt hier de feria opgebouwd. Dat is het grootste feest in Sevilla dat altijd twee weken na Pasen wordt gehouden.
We steken de brug over en fietsen meteen het Parque Maria Luisa in, een groot relaxed park waar in de hoek het Plaza de España is gebouwd. Een prachtig half rond gebouw, met een half ronde vijver, waarin je met bootjes kunt varen, . Bruggetjes erover en railing erlangs super mooi versierd met keramiek. Ook het gebouw is overvloedig met keramische tegels en beeltenissen versierd.
Meteen na het park volgt de binnenstad , Santa Cruz. Van daag gaan we hier de grote kathedraal van Sevilla met de La Giralda bekijken. Deze zijn gebouwd op de ruïnes van de Moorse moskee die hier voordien heeft gestaan. De kathedraal is super, met een groot gouden hoofd kapel, waarin vele bijbelse beelden in goud zijn uitgevoerd. Het geheel wel veilig achter een ijzeren hek. Ook bevind de tombe van Columbus zich in deze kerk. Vele zijkamers zijn rijk versierd. In de hoek staat de grote klokkentoren, La Giralda. Gebouwd op de overblijfselen van de minaret, 34 x schuin omhoog lopen en ten slotte nog een trap van 17 treden. Dan heb je een mooi uitzicht over Sevilla en meteen een indrukwekkend zicht op de grootte van de kathedraal. Via een binnentuin met sinaasappelbomen verlaat je de kathedraal. Grappig bewaard gebleven detail: bij de moskee kwam je binnen via deze tuin met fontein waar je je kunt reinigen voor je binnentreed.
Op een terras nog wat drinken en tapas eten voor we weer door het park terug fietsen.
De volgende dag hebben we gepland voor het Real Alcázar, het koninklijk paleis. Omdat er een lange rij staat stellen we dat een dagje uit, vanavond maar online een ticket kopen.
In het centrum hebben we ook nog een ticket voor de El Salvador kerk. Wat een leuke smalle straatjes zijn hier, bijna ondenkbaar dat je hier met de auto door kunt rijden, de max breedte is dan ook 1.80m. Het is heel druk in de stad, omdat de feria al een beetje begint dit weekeinde, overal groepjes op straat die een voorstelling geven, op een podium allerlei groepen die flamingo dans doen. Op verschillende plaatsen rijden de mooi versierde koetsen al rond. We genieten van de gezelligheid van de stad. In Triana bekijken we de gevels en winkeltjes met keramiek tegels waar deze wijk bekend om is, het museum met uitleg doen we morgen. Ook het feestterrein met allemaal tentjes en de kermis begint al drukker te worden.
Zondagochtend zijn we op tijd met de digitale tickets bij Real Alcázar. Dit is ook weer een verbouwd paleis van de Almohaden(moors) Elke volgende koning drukte er weer zijn stempel op.
Het is weer pracht en praal met veel mooi stuckwerk boven een getegelde onderrand met Moors mozaïek. Dit wordt in Marokko zijlij tegelwerk genoemd. Prachtige houten ingelegde en gebeeldhouwde plafonds. In de zaal van Karel V is de onderste rand met mooie tegels uit Triana betegeld. Het gebouw wordt omgeven daar een grote mooi aangelegde tuin, die wij alleen van boven en vanaf een terras bekijken.
Nu nog even genieten van de mooie koetsen en de super chique geklede dames en meisjes.
Wat is Sevilla een leuke, gezellige stad.