8. Córdoba - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu 8. Córdoba - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

8. Córdoba

Door: Gre

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

31 Januari 2016 | Spanje, Córdoba

26 – 28 januari

Voor we vertrekken eerst even de toevoerslangetjes van de turbo nagekeken, zat een scheurtje in, stukje ingekort. Hopelijk nu opstart probleem verholpen.
Route naar Córdoba loopt de hele dag door heuvelachtig gebied met alleen olijventeelt. Op een aantal plaatsen nog aan het plukken voor de olijfolie. De pluk voor de olijven om te eten is vroeg in het najaar, terwijl de olijven voor de olie veel langer blijven hangen. We hadden graag een museo de aceite (olijfolie) willen bezoeken, of een verkooppunt aan de weg, maar alle zijn gesloten.
In het plaatsjeCastro del Rio 40 km vóór Cordoba is een cp. De navigatie stuurt ons dwars door het oude dorpje….. fout natuurlijk. We rijden ons vast in een smal straatje, waar we tot overmaat van ramp ook nog de bumper van een C4 meenemen. Achteruit de straat terug en na even oponthoud worden we via een betere weg naar de cp geleid. We krijgen het slot en de sleutel van de cpgebracht door de politie, die de volgende dag bij vertrek weer door de politieagent wordt opgehaald. ‘S avonds een uurtje ‘processie’muziek in de hal naast de cp, de plaatselijke muziekband oefent er voor de paasprocessies.
Om 9 uur gaan we woensdag al op pad. We zijn dan ook mooi op tijd in Córdoba. Vanaf de Parkeerplaats bij de historische binnenstad (waar we ook mogen overnachten), lopen we zo het centrum in.
Prachtige kleine straatjes, opgevrolijkt met kleurrijke bloembakken aan de muren. Eerst komen we langs de koninklijke stallen, waar koetsen staan uitgestald en er in de paardenbak voor de avondshows wordt geoefend. Pal ernaast is het Alcázar de los Reyes Christianos (fort van de christelijke koningen), echt de moeite waard. Het fort is op Moorse fundamenten gebouwd en heeft mooie tuinen met diverse vijvers. Veel sinasappelbomen in deze tuinen, waardoor het geheel veel groener is in dit jaargetijde dan de tuinen van het Alhambra in Granada.
Het zonnetje laat zich vandaag goed zien waardoor het heelijk wandelen is.
In Córdoba ga je natuurlijk voor de Mezquita-Catedral. Héél bijzonder is dat hier de grootste Moorse moskee van Europa staat. Maar deze is na de overwinning op de Moren, door Christelijke koningen deels is omgebouwd tot kathedraal. Nu loop je in een moskee met wel 1000 pilaren, waar middenin een hoge katholieke kruiskerk is gebouwd. Deze staat open in de ruimte van moorse pilaren met dubbele bogen. Aan de uiterste buitenrand zijn allemaal kapelletjes. Een deel daarvan zijn weer terug gebracht in de oude moorse stijl, waardoor de prachtige Mihrab van de moskee weer in volle glorie te zien is.
We lunchen op een terrasje heerlijk in het zonnetje, waarna we door de joodse wijk kronkelen en de enig overgebleven synagoge van Andalusië bekijken. (De joden zijn hier al verjaagd toen de christenen kwamen in de 13e eeuw)
Zo zijn we weer een stuk historische kennis rijker geworden vandaag.
Erg genoten van deze relaxte oude stadskern.
Voordat we richting de witte dorpjes (pueblos blancos) gaan willen we eerst nog de resten van Medina Azahara vlak bij Cordoba bekijken. Hier heeft de 3e kalief van de Moren een buitengewoon uitgebreid en luxueus woon verblijf laten bouwen (lees:complete stad).
We zijn uitermate verrast hoe de Spanjaarden dit erfgoed weten te presenteren. Er is een informatiecentrum waar de geschiedenis goed wordt gepresenteerd. Ook een fantastische video waarin het verleden tot leven komt. Tot slot een pendelbus naar de plaats waar op een mooie manier de resten en deels wederopbouw te zien is. Zeker zijn tijd waard en ook nog gratis voor EU burgers.