13. Volubilis, Moulay Idris, Meknès - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu 13. Volubilis, Moulay Idris, Meknès - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

13. Volubilis, Moulay Idris, Meknès

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

12 Februari 2016 | Marokko, Meknès

9 -11 februari

Ten noorden van Meknès ligt een leuk aangelegde camping omgeven door olijfbomen. Deze camping voelt heel plezierig. In de vroege ochtend komt de bakker langs en even later, wat schertst onze verbazing, komt de beheerder met een kannetje thee rond. Bonjour!
Het volgende uitstapje is een ruïne van de grote Romeinse stad Volubilis. Dat ligt 15 km van de camping,maar aangezien het hier weer aardig stijgen en dalen is, is de fiets geen optie. Met de camper op pad dus. Voor een dergelijk grote Romeinse stad is de entree, maar ook de documentatie gering. Gidsen natuurlijk genoeg, maar wij hebben de goede uitleg in de lonely planet, we gaan heerlijk met z’n twee.
We hebben al meerdere Romeinse vestingen gezien (Duitsland, Spanje, Tunesië, Kroatië en Italië) maar geen ervan was zo groot en uitgebreid. Volubilis heeft hier in zijn volle glorie gestaan ongeveer 1000 jaar gestaan. Door een aardbeving begin 11 e eeuw zijn de meeste bouwwerken deels ingestort. Maar er is nog veel te zien.
Heel speciaal vinden we de vloeren met grote mozaïeken die hier gewoon in de open lucht te bezichtigen zijn. Tot nu toe deze vaker gezien, maar altijd in een museum aan de muur.
We worden door de mozaïeken weer helemaal ondergedompeld in de Romeinse mythologie Orpheus, Bacchus, Dionysus, Venus, Hercules, badende nimfen, allemaal komen ze voorbij op een mozaïek.
Ruim twee uur slenteren we hier rond terwijl we ons blijven verbazen.
Op de terugweg gaan we nog naar het mooie plaatsje Moulay Idriss dat op twee bergtopjes is gebouwd (net als Ronda Sp). Dit plaatsje is gesticht door Moulay Idriss, de achterkleinzoon van de profeet Mohammed. Hij is vanuit Mekka naar hier gereisd en de stichter van het Marokkaanse koninkrijk. Zijn tombe ligt in dit plaatsje wat daardoor een belangrijke bedevaartplaats is geworden.
Wij, als niet moslim, mogen de tombe alleen van afstand op de panorama plaatsen zien.
Er is hier ook een kleine soek waar we heerlijk fruit en verse kruiden kunnen halen.
Dat wordt een lekker kopje muntthee en een heerlijk soepje vanavond.
Meknès staat ons de volgende dag te wachten. Door voorgaande fouten geleerd, gaan we de weg verboden voor vrachtwagens niet in, maar parketen buiten de stadsmuren bij de Mac Donalds. De kaart van Meknès had ons al getoond dat er hier een vrij uitgestrekt centrum is, dus de chauffeur die hier met een koetsje wacht op een klant komt goed van pas. Natuurlijk eerst flink onderhandelen en voor iets minder dan de helft mogen we voor €5,50 de tour doen. Het is inderdaad een grote tocht rondom het koninklijke paleis, waarbij we het mausoleum van de belangrijkste sultan Moulay Ismaill (inderdaad ook in de lijn van profeet Mohammed) , de ondergrondse gevangenis onder de parade plaats (Koubbat as-Sufara) en de watervoorraad vijver (Agdal basin) met erbij de koninklijke stallen (Heri es Souani) met plaats voor 12.000 paarden. Blij met het koetsje dat ons overal gemakkelijk brengt. Als we naar de Medina lopen stuiten we op een manifestatie, blijkt een onderwijsstaking: De afgestudeerde studenten krijgen niet meteen een baan zoals de regering had beloofd. Ze worden nu steeds ergens anders, soms veraf tijdelijk geplaatst. Als ik hen vertel dat dat bij ons heel normaal is, zijn ze hooglijk verbaasd.
Het plein voor de Medina, met hier de belangrijkste toegangspoort (Bab el-Mansour) tot het koninklijke stad, is heel prettig om van een dakterras te observeren. De Medina is niet spectaculair alleen de Medersa Bou Inania is interessant, kleiner als de koranschool in Fès, maar hier kunnen we ook de slaapgelegenheid van de studenten zien, een kamertje van twee bij twee met soms een klein raampje. Met hoeveel zouden ze hierin moeten slapen?
Op de terugweg naar de camping zien we televisiemast vol met ooievaarsnesten ( ik tel er 19), ze vliegen rond en klepperen luid. Nog geen broedende koppels.
In de namiddag en avond gezellig met een jong Nederlands stel wat gedronken en uit eten geweest in Moulay Idriss. Hier voor het eerst een taijine (Marokkaanse stoofpot) gegeten. Dat is niet echt onze smaak, een stukje vlees, veel aardappelen getopt met worteltjes doperwtjes, courgette tomaat en bloemkool.
Besloten om onze tour niet via de kust te vervolgen. Er is aan de kust minder te zien en het weer wil de komende weken minder zonnig en regenachtiger zijn. We gaan morgen vertrekken richting zuid-oost.