35. Midden Spanje dl 2, Toledo - Reisverslag uit Toledo, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu 35. Midden Spanje dl 2, Toledo - Reisverslag uit Toledo, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

35. Midden Spanje dl 2, Toledo

Door: Gre

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

04 Juni 2016 | Spanje, Toledo

2 - 3 Juni

Toledo, Serra de Gredos

Als we tegen 5 uur in Toledo aankomen op de parkeerplaats tegenover de stad aan de Taag, is het nog bloedheet. Vandaag is het weer ongeveer 30 graden, we rusten nog even een uurtje voor we de voetbrug naar de stad oversteken.
Toledo ligt zoals de meeste Spaanse steden op een heuvel, en is aan drie zijden beschermd door de rivier de Taag. Het is meestal een hele klim om de oude stad te bereiken, maar Toledo heeft hier iets moois op gevonden. Vanuit een grote parkeergarage onderaan de stad gaan in totaal zes grote roltrappen naar het centrum van de stad. Boven vinden wij het oude centrum rommelig en alles slecht aangegeven. De meeste bezienswaardigheden zijn al vroeg gesloten, de Alcazar (nu wapenmuseum) en de kathedraal bekijken we alleen aan de buitenkant. De bouwwijze in Toledo is heel anders dan we tot nu gezien hebben. In de muren zijn grote blokken stenen met bakstenen afgewisseld in een bepaald patroon.
Van de gezellige drukte in de avond zoals beschreven in de reisgidsen is weinig te zien. Na een maaltijd gaan we om tien uur met zere voeten van vermoeidheid naar de camper.
De volgende ochtend laten we ons weer naar boven rollen. Eerst op zoek naar de Joodse wijk, waar we het Klooster van San Juan de los Reyes en de Synagoge van Santa Maria la Blanca bezoeken.Bij beide gebouwen zien we ook veel invloeden van de Moorse cultuur. Eigenlijk is Toledo een stad waar de Christelijke (Visigotische en Katholieke), Joodse en Moorse culturen altijd met en naast elkaar geleefd hebben. Dat is te zien aan alle gebouwen.
Naast erg toeristisch is Toledo een rommelige stad, mede doordat in al die kleine straatjes in het centrum ook veel auto verkeer is.
In de middag, het heetste deel van de dag, weer verder in de camper met de airco aan. Vanaf Toledo gaan we met een grote bocht naar rechts om de hoofdstad Madrid heen via A40 en N401. Ten oosten van Madrid ligt een groot bergmassief Sierra de Gredos. Langs de zuidkant van deze bergen rijden we over de M/CL/EX 501 naar de Extremadura.
Aan het begin van deze weg ligt Toros de Guissand, vier granieten stieren die hier in de 3e eeuw na Chr. door de Kelt-Iberiërs zijn gemaakt. Hier in een kleine taverne kreeg Koningin Isabel van Castilië en haar man Ferdinand van Aragon heel Spanje in haar macht: De ‘geboorte’ van het huidige Spaanse koninkrijk. Heel apart deze bijzondere stieren te bezoeken.
De weg verder is lieflijk zo onderaan het grote massief. Rond vier uur slaan we af naar een grot, waar we hopen te kunnen overnachten. Cuevas del Aguila is een heel mooie grot. Het is een grote zaal met héél veel stalactieten en stalagmieten. Hij is pas ontdekt in 1963 toen vijf kinderen in een gat waren gezakt, dat bleek de grot te zijn. Een jaar later is de grot geopend. Doordat er bijna niet met toortsen is gewerkt, maar meteen elektra is aangelegd, zijn alle vormen mooi wit gebleven.
We staan hier op een super plekje in de schaduw met uitzicht op weiland, bos en bergen.