24. Noordkust: Rabat, Moulay Bouselham, Asilah - Reisverslag uit Asilah, Marokko van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu 24. Noordkust: Rabat, Moulay Bouselham, Asilah - Reisverslag uit Asilah, Marokko van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

24. Noordkust: Rabat, Moulay Bouselham, Asilah

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

04 April 2016 | Marokko, Asilah

28 maart – 5 april

Begin van de middag komen we bij het dorpje Skhirat, ongeveer twintig kilometer ten zuiden van Rabat.
We staan op een parkeerplaats bij Hotel Kasbah bijna direct aan zee.
Hier willen we graag eerst een paar dagen aan zee relaxen voordat we de kust naar het noorden gaan bekijken.

Meteen een lekkere wandeling maken en een terrasje met uitzicht op zee pakken. Daar treffen we een Marokkaan die in Nederland heeft gestudeerd. Hij vindt het leuk weer Nederlands te spreken, dus drinken we samen een biertje (jawel, dat wordt hier geschonken!)
Na het ontbijt zetten we de camper een paar honderd meter verderop aan de zee. Hier staan heeft als voordeel dat de camper als windscherm kan dienen. De zee blijft mooi om te zien, hier ketst hij steeds op de rotsen net onder de waterspiegel wat mooie fonteinen geeft, die als een kettingreactie van rechts naar links gaan als een wave.
We merken goed aan onze huid dat het een volle dag zon is geweest.
De volgende ochtend laten we de camper eens goed wassen door de parkeerwacht.
Dan naar Rabat, waar we pal in het centrum kunnen parkeren. We zouden hier zelfs mogen overnachten. Alhoewel Rabat bij de vijf koningssteden hoort, is hier echt minder te zien als in Fez, Meknes en Marrakech. Rabat ligt mooi aan de riviermonding, met Salé aan de overkant. Je kunt je hier met een roeibootje over laten varen.
Wij komen eerst voor de Hassan toren uit eind 12e eeuw, we hebben pech die staat volledig in de steigers. Wel kunnen we de restanten van de bijbehorende nooit afgebouwde moskee zien. Hiervan resten alleen de zuilen.
Op hetzelfde terrein is het mausoleum van Mohammed V, gebouwd in opdracht van Hassan II. Erewachten te paard staan bij de ingang van het complex en voor elke toegangsdeur én binnen in elke hoek staat er weer één. De sarcofaag is van prachtig wit Italiaans marmer uit Cantara. De koepel van mahonie hout met mooi uitgesneden stalactieten, beschilderd en met ingezet glas in lood is super mooi. Dat krijg je niet op de foto.
Buiten het complex is een moderne stad, er rijdt zelfs een tram. Moderne winkels, en er lopen hier zelfs moslimas zonder hoofddoek en weinig vrouwen dragen hier nog een kaftan.
Ruime wegen hier met grote moderne auto’s.
Binnen de medina muren zijn de straatjes ook breed genoeg om een auto toe te laten wanneer er geen kraampjes staan. De winkeltjes hier zijn nog wel van het model ‘garagebox’ zoals overal in Marokko. Alleen in de soek zijn smallere paden, hier is voornamelijk toeristen koopwaar als schoenen, leer, borduurwerk, zilverwerk en tapijten te koop.
Nadat we onze koopwaar in de camper achterlaten, is de Kashba ons doel. Deze is gebouwd precies op de punt daar waar de rivier in zee stroomt. Binnen de muren van deze kashba vinden we een gezellig gebouwd dorpje met smalle straatjes waar alles heel mooi fris blauw en wit is geschilderd. Bij het voormalige paleis van Sultan Moulay Ismael is een mooie Andalusische tuin te zien.
Om twee uur hebben we genoeg van Rabat gezien en gaan we weer een stukje noordelijker. Voor een overnachting kiezen we een camping in Kenitra die vol staat met Fransen op terugreis uit het zuiden.
Onderweg richting het noorden wordt het steeds groener. Veel mensen (lees vrouwen) op het land aan het werk voor poten, zaaien en wieden. De ezel wordt hier bijna niet meer gebruikt, die is vervangen door een paard en wagen. Mannen ploegen met paarden of ossen, en enkeling met traktor.
Ook in Moulay Bousselham is de uittocht van de Franse overwinteraars merkbaar. De camping staat gezellig vol. Dit is een fijne camping met ruimte, zon en schaduw. Wij kiezen voor een zonnige plek tussen de bomen, zodat we geen last hebben van de zeewind. De camping ligt direct aan de baai, jammer dat we er niet omheen kunnen lopen of fietsen. Wel is het mogelijk om een boot te huren om de vogels in de baai te bekijken, maar omdat het al april is, en dus de meeste trekvogels al noordwaarts zijn getrokken, doen we dat niet.
Wel wandelen we naar het dorp dat een mooi plein heeft met uitzicht over de baai, leuke restaurantjes en de doorgang naar het strand. Wouw dit is echt een mooi zandstrand. De eerste middag liggen we tijdens de wandeling hier, de volgende dag met badkleding. Het is al heel lekker aan zee. De eerste stoere jongens nemen al een duik in het nog frisse Atlantische water.
We maken nog één tussenstop voor we de boot naar Spanje nemen. Onderweg naar Assilah willen we een Romeinse ruïne bekijken, maar de ingang is niet te vinden. In Assilah is de camperplaats op een apart gedeelte van de parking. We staan hier aan de kleine, van de zee afgeschermde vissershaven. Er wordt hier net als in Moulay Bouselham met heel kleine bootjes gevist. Dat kan beste gevaarlijk zijn met de golven hier.
Dit plaatsje heeft een rumoerig verleden gehad en daardoor zijn er verschillende invloeden hier zichtbaar. Mooi is dat het oude stadsdeel met zijn nauwe straatjes nog geheel ommuurd is. Alle huisjes zijn wit met blauw, wat een zonnige indruk geeft. In de Medina zijn meest de artistieke en handwerk shops te vinden.
Blijft er nog één (regen- en storm-)dag om het verslag en de foto’s goed op de website te zetten. Verder de laatste dirhams opmaken, dan zijn we klaar voor het laatste stukje rijden naar Ceuta en dan de boottocht terug naar Spanje.

.............

MAROKKO, land van:
- Schapen, geiten ezels en kamelen
- Djellaba’s en kaftans
- Groen en welvarend in het Westen,
- Geel, droog en armoedig in het Oosten en Zuiden
- Heel veel hoge bergen in het Midden
- Nog veel oorspronkelijke Berber volken, vasthoudend aan hun eigen traditie
- Kinderen zwaaiend en bedelend aan kant
- Vrouwen die zware arbeid verrichten
- Café bezoek alleen door mannen, drinken samen Berber thee
- Grote hectische markten in het Oosten en Zuiden
- Elke stad zijn eigen soek met een doolhof van smalle steegjes.
- Sultans en Koningen, cultuur en tradities
- Paleizen, moskeeën, medersa’s, kasbah’s en riads
- Democratische / Berberse prijzen, dus afdingen (mijn hobby)

• 04 April 2016 - 20:44

Aly Maat:

Jullie hebben een goed beeld van Marokko gekregen. Een bijzonder land. Nu zijn jullie dus weer in Spanje. Nu langs de kust of midden door Spanje? Rond Madrid os rechtstreeks naar jullie huis? Groetjes van Pa en Ma.

• 05 April 2016 - 20:47

Els :

Hallo, nog steeds lees ik met veel plezier de verslagen. Geweldig leuk, nog veel plezier en goede reis. Groet, els.