25. Zuid Spanje: El Puerto st Maria, Cádiz - Reisverslag uit El Puerto de Santa María, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu 25. Zuid Spanje: El Puerto st Maria, Cádiz - Reisverslag uit El Puerto de Santa María, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

25. Zuid Spanje: El Puerto st Maria, Cádiz

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

08 April 2016 | Spanje, El Puerto de Santa María

5 – 7 april

De controles aan de grens bij Cueta zijn intensief. Het is rustig in de rij voor de boot, we zijn dan ook vlot aan boord. Het uitzicht is nu veel mooier dan op de heenreis doordat nu de zon schijnt.
We komen in de middag aan in Algeciras aan, wel weer even wennen dat de tijd wéér een uur vooruit gaat (dat is dan 2e keer deze week)
Langs de Oceaan rijden we noordelijk, en nemen een acsi camping vlak bij zee boven Tarifa.
Daarna willen we Cádiz bezichtigen. Omdat daar geen camping of goede camperplaats is, rijden we naar El Puerto de St Maria. Daar is een parkeerplaats aan de rivier waar we kunnen staan. Eerste maar eens de fietsen schoon maken, oooh wat zijn die vies!
Op de fiets verkennen we een stuk kust en het plaatsje. Ook genieten we nog een paar uurtjes op het strand van de zon.
Wat is het hier weer anders dan Marokko! (Geen mensen op de wegen en op het land. Het ruikt anders. Veel huizen hier dicht bij elkaar. Om 5 uur gaan Marokkanen samen wandelen, hier gaat iedereen hardlopen en sporten)
Morgen met de catamaran de oversteek naar Cádiz maken is veel leuker dan daar parkeren.
Voordat we d e boot nemen gaan we eerst een bodega bezoeken om daar een rondleiding te krijgen met een prima uitleg over het maken van sherry. Hier wordt de traditionele biologische manier nog gebruikt, het zogenaamde solera systeem. Hierbij wordt de wijn steeds van het bovenste vat via het middelste naar het onderste vat geheveld. Elk vat is voor 1/3 gevuld met lucht. Daardoor komt er een natuurlijke schimmellaag op te liggen, die de wijn afsluit van de lucht. Daardoor worden alle suikers in de wijn omgezet in alcohol. Op die manier wordt de fino ( extra droge sherry) gemaakt. Dit proces duurt minimaal drie jaar.
Voor zoete sherry’s wordt de schimmellaag afgebroken door toevoeging van alcohol, want bij 18% verdwijnt de schimmel(bacteriën), en kan de wijn verder aan de lucht rijpen, hierbij veranderd ook de kleur (gelijk een doorgesneden appel verkleurd aan de lucht). Voor de zoetste sherry’s worden zongedroogde druiven (rozijnen) gebruikt en deze rijpen slechts kort of helemaal niet onder een schimmellaag. Verder is bij het hele proces de buitenluchten temperatuur van invloed. Juist de zeelucht maakt de sherry uit El puerto st Maria zo speciaal. Aan. Het einde van de toer kunnen we alle 6 smaken proeven, lekker en heel special. Nooit geweten dat er zoveel komt kijken bij het maken van sherry. Aan het einde van de dag nog maar een paar liter ophalen.
Het is inmiddels al middag als we op de boot naar Cádiz stappen.
Het is heerlijk weer vandaag, lekker in het zonnetje op de boot. De plaats Cádiz is een van de oudste steden van Spanje en heeft dus onder vele bewinden gestaan, van Phoenisiërs, Romeinen, Almoviden, Nasriden, en vanaf 14e eeuw Spaans.. Van alle zijn hier nog invloeden te zien. Ook zijn van hieruit vertrokken de ontdekkingsreizen naar America vertrokken.
Cádiz ligt mooi op een schiereiland in zee en is goed te voet te verkennen. Er is een heel mooie grote kathedraal, wij bekijken hem alleen van buiten. We slenteren door de nauwe straatjes en langs de boulevard met het strand en een aantal parken. Pakken een terrasje met wifi en om 7 uur met de boot terug.