32. Castillia-La Mancha dl 4 - Reisverslag uit Daimiel, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu 32. Castillia-La Mancha dl 4 - Reisverslag uit Daimiel, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

32. Castillia-La Mancha dl 4

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

09 Mei 2016 | Spanje, Daimiel

3 – 6 mei

NP Tablas de Daimiel

De afstand vandaag is maar kort, zo’n 30 km. We gaan naar een waterrijk natuurgebied, waar we ook mogen overnachten. Hier hebben we afgesproken met San en Gooff, onze campervrienden.
Dat wordt dus een paar dagen vogels spotten. Erg goed in het herkennen van vogels zijn we niet, daarbij hebben we veel steun van onze vrienden die echte vogelaars zijn.
Voor de tweede keer ontmoeten we elkaar deze reis, we hebben weer veel bij te praten. Eten doen we ook gezellig samen. In de avond zweven de kiekedieven over het veld.
De wandelingen om vogels te spotten doen we onafhankelijk, al ontmoeten we elkaar onderweg wel. Het park is nl niet zo groot.
Een mooie omgeving met ondiep water, waar de karpers lustig aan het paaien zijn. In het riet klinkt constant veel gezang van karekieten en andere rietvogels. Over het water zijn mooie houten wandelpaden gemaakt. De bomen die hier staan zijn veelal zoutceders. Bovenin de bomen spotten we met hulp van San en Gooff een kneu en een putter. De purperreiger is hier ook goed te zien, maar in vlucht kan ik de kleuren ervan niet goed op de plaat krijgen. In de observatiehutten nestelen de zwaluwen, die trekken zich niets van de mensen aan.
Ook Gooff’s zus en zwager komen hier gezellig bij staan, hij is ook vogelaar. We zitten samen nog tot laat in de avond buiten.
De tweede dag is beduidend koeler en ook niet meer zonnig. Gisteren was het 28 graden, toen waren we blij met wat schaduw. Vandaag maar een extra jas aan.
Ook lijkt het of de vogels minder actief zijn, maar ik kan nog wel een paar mooie plaatjes maken van de roodborst tapuit en de grauwe gors.
In de middag nog een wandeling, laat mij nou Gooff’s target voor deze dagen spotten! Het een buidelmees koppel dat bezig is hun ingenieus gevlochten nestje te maken. Dat is een heel mooi gezicht en levert dus weer veel fotomateriaal.
De volgende ochtend maken we nog een wandeling over de gele route in het midden van het park. Eén van de mooiste stukjes. Nog een paar mooie plaatjes kunnen maken van een witoog eend, de purperreiger en een putter. Ook zit nu het futenpaar te broeden op het nest dat eergisteren nog werd gemaakt.
Rond het middaguur vertrekken we via het mooie kantklossers plaatsje Almargro met zijn 13e eeuwse Plaza Mayor. Wel een heel aparte bouw met bogen rondom, een houten overkapping en groen geverfde raampjes erboven.
Verder naar Ruidera, een mooie tussenstop om morgen weer naar ons huis in La Marina te reizen, waar maandag 9 mei de verbouwing en het verven gaat beginnen.