37. Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu 37. Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

37. Salamanca

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

10 Juni 2016 | Spanje, Salamanca

8 - 11 Juni

De route gaat naar het noorden de Portugese grens volgend.
We willen vandaag van Plasencia over kleinere wegen rijden, we mijden dus de vierbaansweg naar Salamanca. Via de N110 gaan we door de vallei van Jeste naar het noorden. Deze streek is bekend om zijn kersen, overal grote coöperaties die de kersen verwerken. Omdat het juist nu kersentijd is kopen we ze natuurlijk. Hele dorpen staan in het teken van deze vruchten.
Deze vallei ligt tussen twee bergketens van de Sierra de Gredo (vijf dagen geleden reden we een bergketen zuidelijker). Aan het einde van de vallei gaan we omhoog tot 1200 meter. Even later buigen we naar links en gaan het gebergte in die de uitlopers van de Gredo zijn.
Hier wordt het landschap steeds anders, van weilanden omzoomd met bomen naar berghellingen die geel zijn van de bloeiende brem, dan weer dichte mooi groene bossen, afgewisseld met kleine plantages olijfbomen, druiven en kersen. De ene keer heuvelachtig even later gaan we met veel haarspeldbochten de berg omhoog. Het is een heerlijke rit die we in het plaatsje La Alberca, in de Sierra de Francia, laten eindigen. La Alberca is een heel mooi klein dorpje dat een oude bouwwijze heeft die typerend was voor deze streek. De huizen zijn deels van steenblokken, deels van vakwerkbouw met de houten balken in het zicht. Er zijn veel kleine winkeltjes met streekproducten. Vooral de Iberische hammen die naast elkaar in de slagerij hangen zijn indrukwekkend. Natuurlijk nemen we een onsje Iberische ham mee. Wel wat vet maar super lekker.
Die hammen zijn echt van deze streek, de varkens lopen in de weide met eikenbomen (steen-, kurk- of Europese eik). Deze weilanden, waar overigens ook ander vee loopt, worden hier dehesa’s genoemd. We zien er na La Alberca heel veel, alleen de varkens laten zich niet zien. Alleen hammen van varkens die gevoed zijn met eikels mogen Iberische ham heten.
Het berglandschap gaat al snel over in laag heuvellandschap met voornamelijk dehesa’s.
We parkeren in het centrum van Salamanca, op een plaats waar we ook mogen overnachten. Het terrein ligt net in de schaduw aan de rivier met een stukje gras voor de deur. Om elf uur lopen we al in de oude universiteitsstad. Alles in het compacte centrum is oud. Er wordt hier veel moeite gedaan dat zo te houden, moet er nieuwbouw komen, dan blijft de oude facade in tact.
De stad ligt mooi aan de rivier, en zelfs het grootste deel van de Romaanse brug is nog origineel. We komen op het grote vierkante plein met bogen rondom, het Plaza Mayor. Daarna via de autoloze straten naar de verschillende oude gebouwen waarvan het huis met de schelpen en een gebouw met vele versiersels waar als grap een kikker is verstopt. En dan natuurlijk de grote kathedraal. Hier in Salamanca is men in de 16e eeuw zo verstandig geweest om een nieuwe kathedraal naast de oude te bouwen. Daardoor is het gebouw uit de 12e eeuw ook nog bijna geheel in tact, een juweeltje
Na een paar uurtjes siësta bij de camper gaan we het Esteban klooster verkennen. Dit Dominicaanse klooster uit de 15e eeuw heeft veel betekend voor het ontdekken van de wereld, ze hebben oa Christof Columbus gesteund. Het klooster en de bijbehorende kerk is naast de overdadige buitenkant van binnen redelijk strak en sfeervol, met een aantal bijzondere accenten.
Verder dolen we saampjes wat rond door de stad met hier en daar een terrasje en een tapa. Om tien uur komen we toch wel vermoeid bij de camper terug. Het is nog steeds erg warm, dus eerst alle ramen open voor we aan ons wel verdiende kopje koffie beginnen.
Hierna beginnen we aan de noord-oostkust van Spanje, eerst de kop van Portugal nog ronden. Onderweg nog een camping bij Lago de Sanabria, waar we een middag heerlijk op het kiezelstrandje liggen en fijn kunnen zwemmen. Een verdiende relaxmiddag.