San Jose naar Puerto Viejo - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu San Jose naar Puerto Viejo - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

San Jose naar Puerto Viejo

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

13 December 2014 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Dag 2 vrijdag 12 december 2014

San Jose naar Puerto Vieja
Het hotel in San Jose is heerlijk luxe, met een super bed. Maar na vier uurtjes slapen gaan de ogen al weer open. Om 6 uur kunnen we aanschuiven voor een heerlijk ontbijt.
Nadat we onze huurauto, geen Suzuki Jimny maar upgrade naar Hyundai Tucson, hebben opgehaald, starten we met onze rit naar Puerto Viejo. We nemen niet de kortste weg, maar kiezen voor de route via Cartago en Turrialba via weg 10. Onderweg is hier nog een mooie autorit te maken door de Orosí-vallei bij Paraiso. Via Orosí naar Cachí rondom het stuwmeer. Mooie uitzichten over het meer en de wilde rivier. In Orosí bezoeken we van een klein 17e eeuws kerkje en genieten we een heerlijk kopje koffie van de bonen uit de directe omgeving: Heerlijk. We komen langs een vreemd houten huisje van bamboe en hout met eenvoudig houtsnijwerk, Casa El Sañador (huis van de dromer). Bijna gezwicht om hier een mooi houtsnijwerk gemaakt van koffiebonenhout mee te nemen. Maar om de hele reis daar mee rond te reizen? (Later hebben we enorme spijt van deze beslissing)
Bij de stuwwal is pas goed te zien hoe ver de stuw open staat, het water kolkt uit de stuw. Niet gek nu het hier al twee weken bijna onafgebroken regent.
De bergen laten zich ook niet volledig zien, ze zitten grotendeels in de wolken of in de nevel, maar desondanks is het een schitterende trip.
De route over weg 10 is verder erg slingerend stijgend en dalend, het rijden wordt vooral bemoeilijkt, lees vertraagd, door de vele grote trucks die op dit toch wel smalle weggetje rijden.
Als we dan eindelijk op weg 32 naar Limon rijden zien we de oorzaak van al die trucks. Hier bevindt zich het grote distributiecentrum van Chiquita. Langs de weg vele plantages met blauwe zakken waarin de trossen bananen mogen rijpen. Vlak voor Limon terreinen men wel duizenden containers voor bananen.
Het is tenslotte al donker als we bij ons hostel, Casa Caribe, in Puerto Viejo aankomen. Met een heerlijke natural drink, geperst fruit, worden we verwelkomd door Jannie en Alex.
We gaan met de auto naar het dorp om te eten en boodschappen te doen, omdat we anders doorweekt zouden zijn. Het dorp heeft wel een gezellige uitstraling.
We gaan weer vroeg naar bed, hopend op droog weer voor morgen.

• 14 December 2014 - 21:35

Aly Maat:

Hallo reizigers, wat fijn om jullie zo te kunnen volgen. Hoop dat het weer beter wordt. Leuk om ook de foto,s zo duidelijk te bekijken. Groetjes van pa en ma en geniet ervan.