Monteverde - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Monteverde - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Door: Grë

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

22 December 2014 | Costa Rica, Fortuna

Dag 10, 20 december 2014

Monteverde

Vandaag staat voor het eerst een reisdag op de planning, waarvan de helft van de weg niet is geplaveid. Hemelsbreed is het maar een klein stukje van La Fortuna naar Monteverde, maar we zullen helemaal om het grote meer heen moet rijden omdat op de andere weg geen brug over de rivier ligt.
Tot Tilarán is het een goede weg met heel mooie uitzichten over het meer. Als we de noordzijde gerond hebben zijn we in no time in Tilarán. Hier eerst even de portemonnee vullen bij de ATM en dan gewoon de Garmin volgen. De weg wordt meteen onverhard zoals we al verwacht hadden, maar een poosje later wordt de weg toch wel slechter. Het uitzicht is steeds super, we rijden door een soort Alpen gebied met veel vergezichten. Vreemd is dat we geen tegenliggers krijgen. Dan maar eens goed uitzoomen en de kaart beter bekijken. Blijkt dat we een verkeerde weg hebben genomen en nu wel op een heel klein weggetje zitten. (handig zo’n Garmin) Bij een huis maar eens gevraagd, ja we gaan wel goed. We vertouwen het nog niet, nog eens vragen, dan komt er iemand die dezelfde richting op moet. De 4WD aan en verder gaat de reis, deze man wijst ons bij elke kruising de richting. Super dat er nog zulke hulpvolle mensen zijn. Met wat vertraging komen we dan om 3 uur aan in Santa Elena bij onze Cabin van La Pradera.
Het is een mooi huisje met een volledig ingerichte keuken. We moeten morgen wel verkassen naar een ander (nog mooier) huisje omdat we de data hebben gewijzigd. Van hieruit kunnen we de zee zien! Dat resulteert in een mooie zonsondergang.
Ik wil vanavond nog graag een nighttour doen, Adrie heeft hier geen zin in. Ik besluit alleen te gaan en wordt om 5.30 PM opgehaald met een busje. Het is een mooie droge avond en we moeten best ver lopen. We spotten een aantal slapende vogels, een groene slang die pas heeft gegeten gezien de verdikking in zijn lijf. Deze slang, side-striped palm pitviper, is ook heel erg giftig. We mogen er niet te dicht bij komen van de gids. We zagen ook een Olinga door de bomen lopen, deze was te snel op een foto van te kunnen maken. En ja hoor, daar is hij weer de two toe sloth (luiaard), nu de eerste keer in actie in het donker. Als klapper op de vuurpijl zien we nog een hele grote spin van wel 10 cm groot. Die zat in een holletje waar de gids hem heel voorzichtig uit wist te lokken. Deze orange-baboon tarantula is wel heel erg mooi, het is de op één na grootste spin in Costa Rica.
Blij dat ik deze tour toch het meegemaakt.
Als ik om half 9 tuis kom, heeft Adrie lekker een pasta maaltijd klaar staan.

Dag 11, 21 december 2014

Monteverde

Vandaag zijn we 37 jaar getrouwd, dus dat is een extra foto van ons samen waard.
Na het ontbijt en de foto sessie bij het zwembad, worden we opgehaald door het busje van Selvatura Park. Op het programma staat een Sky Walk in het ‘cloud forest’. In het park is een hike van drie kilometer, waarbij je acht keer over een ‘hanging bridge’ gaat. Dat is altijd weer een belevenis om tussen en boven de boomtoppen te kunnen lopen en vooral te zien en ervaren hoe op elk level de vegetatie eruit ziet. Jammer is dat we weinig dierleven kunnen spotten, alleen een ‘cat eye snake’ kronkelt zich tussen het gaas van de hangende brug door. Vooral fascinerend is de hoeveelheid mos die op alle bomen en takken groeit. Daardoor krijg je heel mystieke beelden in combinatie met de mist die hier altijd hangt. Maar zelden komt de zon hier door het wolkendek.
Om 11 uur kunnen we met de bus weer terug worden gebracht.
Na de lunch gaan we een hike maken in het Children’s Eternal Rain Forest. Dat is een heel groot gebied waarvoor door kinderen over de gehele wereld geld bijeen is gebracht, om het regenwoud te behouden. Het wordt gebruikt voor educatieve research doeleinden. Hier hebben we heerlijk gewandeld en genoten van de natuur, maar ook hier vandaag niet veel dieren gespot. Een paar vogels, op grote afstand een paar apen horen blaffen (kapucijn apen) en bij het wegrijden zien we dan toch nog een agouti die snel tussen de struiken verdwijnt voordat ik hem op de plaat kan vastleggen.
In de winkel snel een lekker flesje wijn gekocht om vanavond van te kunnen genieten.
Ook vanavond lekker in ons huisje eten, verslagen maken, foto’s uitzoeken en gewoon rustig genieten van deze feestdag.