Toutuguera - San Jose - La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Toutuguera - San Jose - La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Toutuguera - San Jose - La Fortuna

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

19 December 2014 | Costa Rica, Fortuna

Dag 7, 17 december 2014

Tortuguero naar San Jose

Ontwaken doen we hier al voor zes uur. De hanen zijn dan al uitgekraaid en de brulapen hebben ook al hun best gedaan. Vannacht heerlijk geslapen onder twee lakens en een handdoek. Onze kamer heeft geen glasvensters en dat is ondanks een redelijke temperatuur van ongeveer 22 graden best fris, mede door de hoge luchtvochtigheid. De was van gisteren is nog lang niet droog, ik ben benieuwd hoe lang dat hier gaat duren.
Vandaag verlaten we Caribische kust. Een kust die heel groen is, met een woeste zee. Wij hadden de pech dat we heel veel regen en weinig zon hebben gehad. De temperaturen zijn overdag steeds ronde 25 graden dus aangenaam om veel dingen te ondernemen. Van de zee en het strand hebben we alleen wandelend kunnen genieten. Van snorkelen en zwemmen is vanwege het weer niets meer gekomen.
Het was deze week in de dorpjes erg rustig, zowel met toeristen als met lokale bezoekers. We zijn hier volgens zeggen voor de grote drukte met kerst en de jaarwisseling, men zegt dat het dan allemaal vol is.
De komende week gaan we het vulkanen gebied in het noorden bezoeken.
Om 9 uur gaan we met de boot naar La Pavona en verder met de bus naar San Jose. De boot is om half 9 al vol en vertrekt meteen. Deze tocht is veel korten dan die van eergisteren, in ruim een uur staan we in La Pavona op de wal. Na een kop koffie komt de bus, een heel oud exemplaar die over de weg vol potholes hobbelt. We reizen hier door het natte laagland, met overwegend weilanden met koeien, later als de weg wat beter wordt ook veel bananen plantages. Onderweg moeten we twee keer overstappen in Cariari en in Guapileños. Elke keer wordt de bus meer luxe en de weg beter. Op elk station kunnen we zonder tijdsverlies overstappen in de volgende bus. Daardoor zijn we om 2 uur al in San Jose, waar we nog een taxi naar het hostel moeten nemen.
Hostel Casa Colon ligt in het centrum van de stad, het is een echt luxe hostel. Bovendien hebben we het geluk dat onze basic room is geüpgraded naar een luxe kamer. Heerlijk na een week vrij primitief, hier alles voor handen, even genieten van een lekker bed, een heerlijke fauteuil en een super douche. Bovendien hebben we hier laundry service! Voor 8$ kunnen we alle was laten wassen en drogen, vanavond is alles weer heerlijk schoon en droog.
Wat een cultuurovergang, hier zo veel auto’s en mensen. Gewoon modern centrum met ontzettend veel mensen. Er is opvallend veel politie op de been, op elk kuispunt in de winkelstraat is een uitkijktoren met minimaal twee agenten. Verder rijden en lopen ze overal tussen het publiek. Er is veel illegale verkoop op straat. De verkopers zijn net duiven, inpakken en even verder weer neerstrijken. Hier moet je ook echt oppassen voor zakkenrollers. De central market is vrijwel gelijk wij die kennen uit Cambodja, Vietnam en Myanmar. Leuk om even te zien, maar niet echt interessant. Er moet nog wel een touristische central market zijn, maar daar zijn we niet geweest.

Dag 8, 18 december 2014

San Jose naar La Fortuna

Heerlijk geslapen in deze luxe hostel, wat een fijne atmosfeer hier in dit oude koloniale gebouw.
Na het ontbijt nemen we een taxi naar het autoverhuurbedrijf Thrifty, waar we onze Daihatsu Bego 4WD voor de komende 15 dagen hebben gehuurd.
Doordat we eerst wat boodschappen voor de komende dagen willen inslaan, raken we van de bedoelde rechtstreekse weg af, dus al kronkelend wijst onze trouwe Garmin ons juiste de weg. Al met al doen we er een uur over om goed op weg te zijn. Dat vinden we helemaal niet erg, we genieten van het mooie zonnige weer en van alle indrukken die we opdoen. Eerst gaan we richting de vulkaan Poãs, waar we bijna tot de kratermond moeten kunnen rijden.
We zien echter de vulkaan nog steeds niet, maar wel een pak wolken op de plaats waar we hem vermoeden. Als we daar boven op de berg bij het Nactional Parque Vulcan Poãs aankomen, wordt ons verteld dat we niets kunnen zien door de mist. Dus onverrichte zake keren we om. Inmiddels begint het ook weer te regenen, die houdt de hele verdere dag aan.
In La Fortuna vinden we onze eco lodge Cerro Chato. We hebben hier een basic huisje (4x4m), een bed twee nachtkastjes een tafel en stoel, plaats voor de koffers en een toilet met douche. Buiten op de veranda nog een houten bank, waar we heerlijk in het zonnetje zouden kunnen zitten. Voorlopig regent het hier maar door, net als de afgelopen drie weken.
We ontdekken ook dat onze volgende locatie, Rincon de la Vieja, wat te ver af is om voor één nacht te bezoeken. Daarom annuleren we deze boeking en gelukkig kunnen we ook de volgende twee wat wijzigen.
Vanavond trakteren we ons maar op een heerlijke maaltijd in een leuk restaurant. Het is best moeilijk iets te vinden waar meer mensen zitten te eten, de meeste restaurants zijn hier leeg. Of zijn wij te vroeg op de avond?
Morgen gaan we de El Arenal Vulkaan met zijn regenwoud verkennen. En we willen ook een bezoek brengen aan de hotsprings hier.

• 19 December 2014 - 14:04

Aly Maat:

Jammer, dat het zoveel regent... Toch mooi al die indrukken en genieten van de natuur.Groeten van ons en fijne Kerstdagen gewenst.