Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Tortuguero

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

17 December 2014 | Costa Rica, Tortuguero

Dag 5, maandag 15 december 2014

Tortuguero

Het weer zit echt mee vandaag, wisselend bewolkt, droog en de temperatuur is aangenaam. Al vroeg gaat de wekker, want de boot naar Tortuguera vertrekt om 10 uur. Eerst moet de auto nog worden ingeleverd. We hebben geluk, want van Adobe cars brengen ze ons gratis naar de boot in Moin. Ruim op tijd om een ticket te kopen.
Het is een klein bootje met maar vier gasten. De trip is erg mooi, onderweg worden we door de schipper gewezen op bezienswaardigheden o.a. twee luiaarden, één drie-teen (met bruine streep) en één twee-teen (met meer puntige snuit). Dankzij het slot sanctuary kennen we nu de verschillen. Verschillende soorten reigers, schildpadden, een alligator en een grote krokodil hebben we ook gespot. Verder heerlijk genieten van de super mooie natuur hier.
Rond twee uur komen in Tortuguera aan, waar we worden opgewacht om naar het onderkomen te worden gebracht. Gelukkig gaat de bagage in een grote kar. We reizen met koffers ipv backpacks en dit waarschijnlijk de enige locatie waar we echt een stuk met bagage moeten lopen over onverharde paden. We worden vriendelijk ontvangen door de gids van Kuluchs tours, die ook voor bij de toewijzing van de cabins helpt om te tolken, want eigenaresse van Hotel El Icaco spreekt alleen Spaans. Vooreerst krijgen we een heel kleine cabine toegewezen, maar gelukkig kan dat worden gewijzigd.
Aansluitend worden de excursie mogelijkheden uitgelegd. We besluiten meteen de excursies te boeken. Vanavond een night tour, morgen een canoe tour en een walking tour waarvoor beide een toegansbewijs voor Parque Nacional Tortuguero nodig is.
Eerst bekijken we het strand, waar we niet in mogen zwemmen vanwege de stoming, en het dorpje. In de namiddag gaan we op tijd eten want om 18.50 uur worden we verwacht voor de night tour.
Twee uur lang turen we de struiken en bananenbladeren af met zaklantaarns. We hebben het geluk toch wel tien van die mooie groene kikkers met rode ogen te zien (green red eyed frog). We zien er ook nog één die alleen groen is. Verder zien we een aantal tarantula’s , die er griezelig uit zien maar niet giftig zijn. Ook een mooi, dun en erg lang slangetje slingert zich langs de takjes en bladeren. Op de terugweg schuilt er nog een bul frog onder de struiken, dat is de grootste kikker in het Caribische gebied.
Bij terugkomst om negen uur is het echt bedtijd voor ons.

Dag 6, dinsdag 16 december 2014

Tortuguera

Om 5 uur gaat de wekker! Ja, dat heet vakantie hier, van uitslapen geen sprake.
Snel aankleden en zien ergens een broodje te scoren voordat de ‘canoe tour’ om 5.50 van start gaat.
De groep wordt over twee kano’s verdeeld waarvan alleen de bestuurder paddelt.
Twee en een half uur mogen we genieten van al het moois dat vanaf het water te zien is. De natuur zelf is overweldigend met prachtige bomen en bloemen. Eén hele grote bloem (manatree) valt echt op, je ruikt hem ook in deze vroege ochtend. Deze bloem opent zich namelijk in de nacht, zodat hij bevrucht kan worden door de vleermuisjes (bats). Op een overhangende tak ligt een leguaan heerlijk lui te slapen. Tussen de lage takken scharrelen de kleine blauwe reigers op zoek naar zoetwater garnalen. In het riet en tussen de begroeiing van drijvende planten liggen de alligators op de loer. Boven in de bomen krijsen verschillende vogels, niet alle laten zich goed zien.
Als we toch naar boven kijken zien we weer de brulapen (black howlers) die hier vrij algemeen zijn. En ook de bruine spin aap (brown spider monkey), een slingeraap zien we hier voor het eerst. We missen nu alleen nog de capucijn aap (white headed capuchin monkey).
Na de tour is er tijd om even bij te komen en te ontbijten, want om 10.45 uur moeten we weer klaar staan voor de ‘walking tour’. Vooraf eerst even rubberen laarzen scoren (huren), omdat we anders de tocht niet kunnen lopen. Het is hier nl nog net regenseizoen, dat betekent dat het hier echt elke dag regent dus de paden zijn vaak één grote blubberzooi.
Onder leiding van gids Lilly (dezelfde als gisteravond) gaan we de begroeiing van het regenwoud bekijken, en als het mogelijk is ook verschillende dieren spotten. Veel over de planten hebben we niet gehoord, we hebben wel heel veel dieren gezien. In eerste instantie vele vogels, jammer dat we die namen niet goed kunnen onthouden. De toekan en een groene macow zijn wel de bekendste.
Ook nu weer de zwarte brulaap, de bruine spinaap en een luiaard kunnen spotten. Ook een zoogdier die we nog nooit hebben gezien doet zich tegoed aan de noten van de wilde amandelboom.
Ik vind enkele sporen (footprints) van een tapir en een jaguar, deze laatste gaat zich vaak tegoed doen aan schildpadden en hun jongen. Jammer die krijgen we natuurlijk niet te zien. Ook een havik zit te spotten in een hoge boom om kleine schildpadden te vangen.
De tweede helft van de tocht gaat via het strand. Het is niet de tijd van het nestelen van de schildpadden, maar hun jongen kruipen in deze tijd wel uit hun ei. Daar gaan we naar op zoek. Lilly laat ons al vele verlaten nesten zien. We vinden een nest dat net uitkomt, maar dit jong lukt het niet echt goed. Even verderop vindt Bas een nestje dat zich net begint te openen. Er krioelen vele kleine schildpadjes in het nog half gesloten nest. Een half uurtje later zijn er tientallen schildpadjes op weg naar de zee. Wat een super enerverende ervaring is dat om dit echt van dichtbij bij te mogen maken.
Als we terug zijn in onze cabin, zijn we zo vermoeid dat we echt even een powernap nodig hebben.
We hebben vandaag super veel geluk gehad met het weer tijdens de beide tours. Het is steeds zo goed als droog geweest. De rest van de dag blijft het veel regenen.
Morgen verlaten we dit dorp met zijn simpele huizen en infrastructuur, zonder auto’s en alleen een verhard hoofdpad. Dan gaan we op weg naar San Jose.

• 17 December 2014 - 10:02

Bianca:

Gaaf, om zo mee te kunnen leven.
    Veel plezier in het rumoerige San José.

• 17 December 2014 - 15:30

Aly Maat:

Wat een prachtige natuur. Al die gekleurde vogels. Jammer,dat het daar regenseizoen is.

• 17 December 2014 - 20:45

Ilze:

Geweldig, ik beleef het zelf zo weer. Wereld van verschil van Tortuguero naar San Jose.Wij zaten precies in zelfde periode in Costa Rica en hadden veel regen. Met de kerstdagen konden we even aan strand liggen. Dat wens ik jullie ook toe. Geniet!

Tags: tortuguero