Volta region: Kpandu, Tafi Abuipe, Tafi Atome - Reisverslag uit Kpandu, Ghana van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Volta region: Kpandu, Tafi Abuipe, Tafi Atome - Reisverslag uit Kpandu, Ghana van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Volta region: Kpandu, Tafi Abuipe, Tafi Atome

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

20 Mei 2010 | Ghana, Kpandu

Na een hartelijk afscheid van Sabine en Bernhard, die de Waterfall lodge nu in zeven jaar tot een mooi bedrijf hebben gevormd, weer op pad voor een tourdag. Vandaag willen we naar Kpandu, Tafi Abuipe, Tafi Atome en Mountain Paradise lodge( bij Amedzofe).
We zijn net onderweg als even na Hohoe een politiecontrole ons plan in de war schopt. Eddie wordt gearresteerd i.v.m. rijbewijs en verzekering. We moeten naar Hohoe terug, hij naar de rechtszaal om alles te regelen. We wachten 1 ½ uur en besluiten dan alleen verder te reizen. Na een rit met de shared taxi naar Kpandu, belt Eddie dat hij toch kan komen, dus wachten we mede omdat we anders onze wensen voor deze dag niet kunnen bereiken.
We hebben nu alleen de middag, maar gelukkig toont Eddie veel inzet en kunnen we ons hele programma nog afronden. Alleen een tochtje over Lake Volta laten we schieten. We kijken bij de haven van Kpandu Torkor waar het super druk is met mensen die op de boten wachten. Het lijkt wel een tro tro station aan het water. Dan op weg naar Kapandu Fesi pottery. Dit is een vrouwen project in de middle of nowhere . Hier wordt door de dorpsvrouwen heel mooi aardewerk gebakken op een speciale manier, zodat het een min of meer glimmend zwart uiterlijk krijgt. Van dit naar zeggen beste aardewerk van Ghana koop ik 2 kaarsen standaards. (jammer ze gaan de reis niet overleven) Ook een klein potje van het 5-jarige meisje Milly.
In Oost Ghana wordt ook kente geweven. Dat moetn we ook even gaan bekijken. Tafi Abuipe ligt heel erg afgelegen. We moeten over heel stoffige rode wegen, alles zit onder het stof! Wat voelen we ons vies! Het kente weven is hier veel minder toeristisch geëxploiteerd. Hier valt op dat in tegenstelling tot Adanwomase (Greater Ashanti) ook vrouwen mogen weven. Wat ons toch wel echt slecht bevalt is dat 7 – 10 jaar oude jongens hier aan het werk zijn, volgens de gids vrijwillig? Voor ons een reden hier niets aan te schaffen. Ik kan hier vrijuit foto’s nemen ook van vrouwen en kinderen. Dit is het eerste dorp in het oosten dat bijna alleen bestaat uit kleihuizen. Hier wordt ook nog echt op traditionele manier op een houtvuurtje gekookt.
Het laatste doel is een Monkey sanctuary in dezelfde dorpengemeenschap van Tafi. Maar wel weer een half uur stofhappen op weg naar Tafi Atome. Een lieve groep mona monkeys hier. Leuk om te fotograferen en te filmen. Maar allemaal bij elkaar op dezelfde plek. In het bos verder geen apen meer gezien. Bij terugkomst bij het bureau is daar juist een drum en dans voorstelling. Die pikken we mooi mee.
Dan nog ‘even’ de laatste 12 km naar de Mountain Paradise Lodge in Biakpa. Inderdaad een paradijselijke plek in de bergen. Maar om er te komen…. Een weg steil met weel hobbels, keien en gaten Eddie heeft grote moeite er te geraken…. Maar het lukt.