Cape Coast , Elmina en NP Kakum - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Cape Coast , Elmina en NP Kakum - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Cape Coast , Elmina en NP Kakum

Door: Gré en Adrie

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

17 Mei 2010 | Ghana, Cape Coast

In Cape Coast kiezen we voor het Oasis Beach ressort, niet omdat dit het mooiste ressort is, maar het ligt tegen het stadje aan. Daardoor kunnen we Cape Coast, Elmina en Kakum NP vanuit deze locatie bekijken. We krijgen hier een eigen huisje aan zee. Jammer is dat de zee hier te wild is om echt te kunnen zwemmen. Er staat bovendien een stevige bries, maar het blijft goed warm. Wel is de luchtvochtigheid hoog. Daardoor is mijn bril binnen een minuut wazig van het zout. Met de branding op de achtergrond gaan we vast goed slapen hier.
Het vissersdorp is ook een druk verkeersknooppunt, dat uit zich in rijen taxi’s in de hoofdstraat, waar ook alle shopjes zijn. Dat maakt het moeilijk lopen, aangezien de riolering hier een open geul is. Je moet dus steeds over die geul heen stappen of over de weg blijven lopen. Ik vind nog een fruitverkoopster die er zeven jaar geleden ook stond! De avond is gezellig, er speelt een live band ter ere van Bob Marley dag in het reataurant/night club.
De volgende dag start met een donker dreigende lucht en begint echt ronduit regenachtig. We proberen ons spelletje oware te spelen, maar we zijn wel een paar spelregels vergeten. De regen is van korte duur en we kunnen beginnen aan onze forten en slavernij dag. Eerst Cape Coast caste, dat we vanaf ons ressort kunnen zien liggen. Daarna met een shared taxi naar Elmina castle. In beide forten krijgen we een gids mee, de gids in Cape Coast ratelt zijn verhaal af en is heel beschuldigend naar de blanken toe. In Elmina volgt een rustige gids, die heel neutraal ons de geschiedenis duidelijk maakt en daarbij ook de hand in ‘eigen’ boezem steekt. De slavernij is natuurlijk niet alleen veroorzaakt door de blanken. De koningen van Kumasi haalden al eeuwen voordien slaven uit Centraal Afrika. Net als de piramide bouwers in Egypte. Dat maakt slavernij natuurlijk niet minder erg.
Tijdens de rondleiding krijgen we uitleg hoe het er in de slaventijd aan toe ging. Met name het mensonterende van met veel mensen in een kleine donkere ruimte met geen sanitair of mogelijkheid tot wassen. Eigenlijk is het maar moeilijk voor te stellen hoe het toch is geweest,maar gezien de ruimte en aantal mensen die er tegelijk aanwezig waren, verschrikkelijk. Totaal twee miljoen slaven zijn er zo verscheept over de gehele wereld. Allemaal met NO RETURN.
Naar Kakum Nationaal Park vertrekken we al vroeg. We hopen op die manier nog een paar apen te spotten. We kunnen aansluiten bij een Duitse en beginnen de canopee walk om 7 uur. De ervaring met de touwbruggen was super. Al die grote boomtoppen boven het bladerdek. Toch was het tijstip al te laat om nog apen te zien. Aansluiten gaan we voor de nature walk. De bomen met grote zijwortels, die al meer in Afrika en Azië gezien hebben, blijken toch veel verschillende bomen te zijn. De zijwortels zijn nodig als steun voor die hoge bomen.
Met de Duitse kunnen we nadien meerijden met haar gehuurde taxi naar Hans Botel Cotage. Onderweg zijn we nog even bij mrs Dolittle met haar apenopvang centrum geweest. Dit is een Nederlands echtpaar dat zieke en verlaten aapjes opvangt. De opvang en gebouwen vorderen maar langzaam en gezien de onprofessionele manier van opzet lijkt dit project ons gedoemd te mislukken.
Hans Botel is ook danig veranderd in zeven jaar. Er is veel uitbreiding in het restaurant, wat niet ten goede komt aan het uitzicht om de eilandjes met de krokodillen. Hier wel heel lekker een aantal uren gezeten en lekker geluncht. Jammer dat de dieren niet zo actief waren met het regenachtige weer.
In de namiddag in Cape Coast nog even gewinkeld en fruit bij ‘onze’ verkoopster gehaald. Vervelend is dat we hier geen geld kunnen wisselen bij een bank maar alleen bij en forexbureau. We gaan eten in het restaurant naast het kasteel van Cape Coast. Er is hier een leuke drum en dans voorstelling, net als toen ik hier met Lianne was. Verder kom ik in gesprek met Amerikanen, en vroeg of ze op zoek zijn naar hun roots. Ja, en nog niet gevonden was het antwoord. Of wij uit Nederland komen……Dan hebben jullie hier ook wat bagage liggen….. Ja zo voelt het wel.