Borneo, Sarawak, Kuching III - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Borneo, Sarawak, Kuching III - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Borneo, Sarawak, Kuching III

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

19 Mei 2011 | Maleisië, Kuching

18/5 Annah Rais, Bidayuh Longhouse village is een privé tour, we zijn maar met z’n tweeën
De koppensnellers van de Bidayuh en de Iban, zijn al heel erg gemoderniseerd. Uiteraard worden er geen koppen meer gesneld en als strofee opgehangen. Maar ook hun dorpen zijn van alle gemakken voorzien, als vele stenen huizen, stromend water (bergwater en staatswater), elektriciteit, satellietschotels, auto’s e.d. Anah Rais, het Bidayuh dorp wat we bezoeken, heeft nog wel bijna geheel bamboe looppaden. De huizen zijn op teakhouten palen gebouwd. De wanden van de huizen waren vroeger ook van bamboe, nu van houten planken en soms van steen of een combinatie. Een aantal huizen heeft nu zelfs een 2e verdieping. De dakbekleding van origine palmblad, heeft plaats gemaakt voor golfplaten.
Wel worden we allervriendelijkst ontvangen, door twee dames in originele kledij, met een overheerlijke rijstwijn. Op een paar plaatsen in het dorp kunnen we souvenirs kopen, die hier ook werkelijk zijn gemaakt. Een 2e blaaspijp en kralenketting zijn onze trofees.
In het dorp zelf zijn alleen de oudere mannen en vrouwen aanwezig. De jongere generatie is in de bergen op de plantages aan het werk (Wij hebben onderweg al een plantage met verschillende vruchten bekeken). Kinderen zijn naar school. Het dorp ziet er dan ook wat verlaten uit.
Na de lunch naar de Annah Rais hot springs. In de rivier komen hier hete luchtbellen naar boven. Kort geleden heeft het gouvernement hier een rand omheen gemetseld, zodat er drie hotspring baden zijn ontstaan. Één grote goed warme, een kleinere iets minder warm en een heel hete. We genieten een poosje in het warme water.
Tot slot gaan we op de terugweg nog even aan bij Sarakraf, een art en handycraft centrum. Hier zijn demonstraties van Bidayuh bamboe manden maken, Oeran Ulu kralen weven, Iban ‘knit en dye’- techniek (de lengte draden worden eerst in patroon samengeknoopt, dan geverfd, en daarna geweven), Maleisich songkat weven (met goud of zilverdraad)

19/5 Kuching city
Vandaag gaan we de laatste dingen in de stad bekijken. Het historisch museum toont veel opgezette dieren en info over de bevolkingsgroepen.
Na de lunch willen we de Astana, het voormalig gouvernements huis (gebouwd door Brooke, de 2e rajah van Sarawak eind 18e eeuw) en Fort Margherita uit dezelfde tijd bekijken. Met een kleine ferry gaan we de rivier over, maar Astana kunnen we alleen van buiten bekijken. Fort Margherita kunnen we wel in, goed onderhouden maar slecht te vinden.
Kuching heeft maar een klein oud stadscentrum. De plaats is vooral geschikt voor daguitstapjes. In de avond eten we elke dag bij Topspot, dat is een foodcourt op de bovenste verdieping van een parkeergarage. Super veel keuze uit vis en enkele met vlees. Elke avond is het er erg druk. In de stad zelf zijn niet veel interessante eetgelegenheden. Alleen voor de lunch kan je goed bij de Chinese en Indische foodstalls terecht .
Nog 2 dag Borneo, morgen gaan we naar het Nationaal Park Bako,

• 20 Mei 2011 - 13:35

Mery:

Raar dat dit alweer het einde bijna is van de reis. Zo snel gegaan. Geniet nog de dagen die je hebt en een goede reis huiswaarts