Borneo, Sarawak, Kuching II - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Borneo, Sarawak, Kuching II - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Borneo, Sarawak, Kuching II

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

19 Mei 2011 | Maleisië, Kuching

16/5 Voor vanmorgen hebben we een shuttle-tour geregeld naar Semenggoh Rehabilation Centre. Dit is één van de rehabilitatie centra voor orang-oetangs in Borneo. De apen leven hier vrij in een stuk jungle, maar ze worden wel bijgevoerd. Het is nu geen fruittijd, daarom hebben de dieren honger en komen in grote getale naar de voederplateaus. Bij het eerste plateau zien we 5 volwassen apen en een jong, bij het 2e plateau wel 7 en een jong. Een uur lang kunnen we genieten van de capriolen van de dieren. Jammer dat we al om 10 uur terug moeten met de shuttle. Het blijkt wel mogelijk te zijn hier een trekking vooraf of na de voedertijd te maken, dat werd ons in de stad niet verteld.
Adrie moet even met een dicht oor naar de arts. (remedie tabletten met papaya) Omdat vandaag eindelijk de reisbureautjes en toeristen info open zijn, zoeken we voor de invulling voor de rest van de week. Hier in Maleisië moeten we er echt aan wennen dat hier in het weekend (+ vrijdagmiddag) van alles is gesloten. In de rest van Azië is alles altijd elke dag open.
17/5 Kajakken staat vandaag op ons programma. Met een busje worden we ongeveer 60 km ten zuiden van Kuching gebracht. Hier in het regenwoud met kalksteengebergte gaan we 11 km stroomafwaarts. We hebben een kleine groep, twee Singapore jongens en wij. Het is een heel mooi gebied, er zijn enkele kleine stroomversnellingen. We eten de door de gids meegebrachte lunch in een Bidayuh dorp. Hier geen longhouses, alleen gewone huizen met steen en hout. Vanaf 1970 zijn de Bidayuh overgegaan op het wonen in moderne huizen. Het is nu merendeels christelijke gemeenschap, het animisme is bijna verdwenen.
Na de lunch lopen we het dorp door en krijgen van onze gids uitleg over een aantal tropische vruchten (rood dragonfruit) en kruiden die hier in de tuinen groeien.
Het is heel rustig op en om de rivier, we horen alleen de vogels. Wat een mooie natuur hier, dat gaan we straks thuis wel weer missen.
We hebben nog nooit zo’n rustige kajaktocht gehad. Lekker met de stroom mee, heerlijk relaxed.

• 19 Mei 2011 - 18:11

Nathalie:

Hmmmm, die lunch ziet er erg lekker uit!
    Geniet nog van de laatste dagen, ervaringen en geuren en smaken!
    Liefs en x