Maleisië, Melaka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Maleisië, Melaka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Maleisië, Melaka

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

25 Mei 2011 | Maleisië, Malakka

22 – 26/5 Melaka
Na een vlucht van 1 uur en 40 min en een busreis van 2 uur, zijn we begin van de middag al in Melaka. Met de taxi bereiken we onze bestemming direct in het centrum: Hotel Aldy Stadhuys.
Dit is de laatste bestemming van onze reis.
Melaka is een oude koloniale stad. Het heeft een heel bewogen geschiedenis, die goed is te volgen in de bebouwing van de binnenstad. Alles is hier keurig gerestaureerd. Het is dan ook een erg toeristische plaats.
Melaka kent al in de vroege Middeleeuwen Chinese handelaren, die hier ook blijven. In de late Middeleeuwen wordt Melaka onderworpen door de Portugezen, en in de 17e eeuw door de Nederlanders. Tijdens de bloeitijd van onze VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie), hebben de Nederlanders (Belanda) hier vele gebouwen aan de strategische oostelijke rivieroever op de heuvel gebouwd. Halverwege de 19e eeuw kwam het hier onder Engelse heerschappij.Maleisië werd pas in 1956 onafhankelijk.
Wij vermaken ons deze vier dagen met het bewonderen van de vele gebouwen, waarin steeds weer een museum in is ondergebracht. We hebben er dan ook veel gezien en zijn helemaal op de hoogte van de geschiedenis, staatskundige inrichting met zijn Sultans, de islamitische invloed, de types huizen, de paleizen, de kostuums, de schepen, het kolonialisme en nog veel meer.
De rechterzijde van de rivier is de Chinese wijk. Hierin vele mooi gerestaureerde Chinese handelshuizen en – tempels. De hele wijk staat op de wereld erfgoedlijst. In de huizen hier vele leuke winkeltjes, kunstgalerij, Chinese etenswaren, - eetgelegenheden, souvenirs, e.d. Leuk om hier rond te struinen. In deze wijk is ook de Nederlandse invloed nog te herkennen. Zo is er een Heerenstraat, Heeren Inn en een Jonkerstraat.
Vlakbij zijn ook twee grote shopping malls, waar veel moderne winkels in zijn gehuisvest. Wij verwalen hier steeds.
Tijdens een rondvaart zien we ook nog een Maleisische kampong die ook een beschermde status heeft. Kampong Morten is zodoende een openlucht museum met traditionele Maleisische huizen.
Tijdens de hete uurtjes in de middag genieten we van de jacuzzi en de ligbanken op het dak van ons hotel.
Morgen, de 26 ste is onze laatste dag. We vertrekken om 23.55 uur vanaf Kuala Lumpur met Malaysia Airlines. We hopen vrijdag op 06.35 uur op Schiphol te landen.

• 26 Mei 2011 - 10:27

Els Sterenborg:

goede reis terug en flink afdraaien van al jullie indrukken opgedaan in deze machtig mooie reis.
    hartelijke groet.

• 26 Mei 2011 - 14:53

Pa En Ma:

Mooie afsluiting van jullie reis. Wij wensen jullie een goede thuisreis. Tot ziens in Nederland.Goetjes Pa en Ma.

• 30 Mei 2011 - 19:08

Linda:

Hoi Gré

Wat een mooie reisverhalen. En ik heb genoten van alle foto's!
    In gedachten reisde ik helemaal mee. Ik droom echt weg als ik je berichten lees en foto's kijk.
    Jammer dat er een einde aan gekomen is, maar ik kan het me ook wel voorstellen. Zo lang van huis..
    Het is wel erg snel gegaan, zo voelt dat vaak op het laatst.
    Dat betekent ook dat mijn tijd in groep 4 er bijna op zit.. :( = Jammer, wéér afscheid nemen.
    Jullie kunnen nu in ieder geval nog heerlijk nagenieten van deze fantastische reis!
    Wel thuis!

Groetjes en liefs,