Borneo, Sarawak, Bako NP - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Borneo, Sarawak, Bako NP - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Borneo, Sarawak, Bako NP

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

21 Mei 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

20 - 21/5 Bako National Park
De laatste twee dagen op Borneo gaan we ons vermaken in de jungle. Dat betekent weer een paar trekkings bergop en bergaf. In een hoge luchtvochtigheid op paden die voornamelijk uit boomwortels bestaan. Dat is weer hard werken en vooral veel transpireren. Maar de omgeving is dat echt meer dan waard. Prachtige bomen en planten groeien hier. Beide trekkings hebben aan het einde een strand ( Paku- en Kecil trekking). De eerste dag lopen we het pad ook terug, de tweede dag gaan we terug met de boot.
In de avond doen we nog een nachtwandeling, maar deze kan niet tippen aan onze nachtwandeling in Taman Negara.
We slapen in een twee onder één kap bungalow. Rondom lopen en spelen heel veel longtail makaken. Sommige zijn behoorlijk agressief. Adrie wordt bijna aangevallen. Hij houdt met goed stampwerk de aap op afstand. Ik loop met twee bananen (dom, dom) naar het huisje, dat lijkt de apen wel lekker. Ik word bedreigd en gooi de bananen maar gauw weg, dan maar geen bananen mee voor onderweg. Van alle kanten komen de apen aangerend.
De belangrijkste bezienswaardigheid in dit park zijn onze neven en nichten, de ‘Dutch monkeys’, zo genoemd vanwege hun lange neus en dikke buik. Ze heten eigenlijk proboscis monkey. We zien ze onderweg een keer ver weg, maar in de schemering komt er een groep van vijf of zes langs het strand lekker eten van de boombladeren. Ze blijven daarvoor wel hoog boven in de bomen, maar we kunnen ze goed zien. En ja hoor,….. hele rare lange neuzen!
Vlak voor we vertrekken zien we in een boomstronk aan het strand een heuse groene viper. Deze slang is behoorlijk giftig, ik durf dan ook niet te dicht bij te komen voor de foto.
Heerlijk, wat hebben we genoten van deze twee dagen. Morgen weer naar het vaste land.

• 21 Mei 2011 - 15:14

Ilze:

Hele goede terug vlucht alvast. Heb echt genoten van jullie reis verhalen en prachtige foto's!

• 22 Mei 2011 - 07:40

Ma:

Het lijkt me erg mooi daar in de jungle. Wat zien jullie toch veel.Wat een indrukken allemaal. Wij kunnen fij n meegenieten. Jammer, maar aan alles komt een eind. Een goede thuisreis toegewenst.
    Groetjes en tot horens of ziens.

• 22 Mei 2011 - 10:02

Lydi:

Hallo Gre en Adrie
    Geniet van jullie laatste dagen en alvast een goede reis terug
    Lydi

• 22 Mei 2011 - 10:08

Annemarieke:

Hallo, pas helemaal aan het eind van jullie reis een reactie van ons.Ik heb regelmatig meegelezen en veel herkend.Deze laatste dagen in Borneo hebben we heel goed bekeken omdat we zelf zes juli vertrekken.We gaan een aantal dezelfde plaatsen bezoeken, maar wij blijven een maand in Borneo. Hebben jullie nog last gehad van bloedzuigers? Ik dacht eigenlijk dat we elkaar daar nog zouden ontmoeten, maar jullie komen eerder terug dan gepland? Nog heel veel plezier deze laatste dagen en een goede reis terug!

• 22 Mei 2011 - 11:26

Arjan En Jackie:

Ha die Adrie en Gre,

Nog veel plezier deze laatste vakantiedagen!!
    Voor ons ging de tijd erg snel, voor jullie zelf misschien ook wel.
    Super leuk om op deze manier met jullie mee te reizen!
    Knap dat je dat schrijven bent blijven volhouden.
    Nog even genieten en alvast een goede reis terug naar Holland.
    Nog maar even niet aan werk en alle andere verplichtingen denken!
    Want als je eenmaal thuis bent weet je het wel.

Liefs Ajan en Jackie

• 22 Mei 2011 - 20:34

Hadrian:

hallo Adrie en Gre. Dat Borneo is toch wel intaressant. Kun je vrij het oerwoud in . Waar waarschijnlijk geen Mijnen zijn. Dat had geloof ik geen communistische oorlogen. Dus een vrij begaan gebied. Met een oeroude natuur. Ik vond dit wel het leukste. Jammer dat hier zoveel houtkap voorkomt. Dan gaat er zoveel oorspronkelijk maateriaal verloren voor verdere teelt.Nu mag je weer naar huis en heb je veel om aan terug te denken. Of een spannende droom in je slaap. Een goede en blije terugkomst op jullie oude vertrouwde Stekkie Uchelin op de Veluwe.Tot straks . AAD.

• 23 Mei 2011 - 19:35

Marianne:

Hoi luitjes eindelijk weer een berichtje van mij! Er is veel gebeurt dus zodoende.
    Ik zie dat het bij jullie nog steeds erg mooi is. De foto's zijn prachtig. Genieten jullie nog maar even lekker. Veel liefs van mij.

• 23 Mei 2011 - 20:38

Truus:

Ooit las ik de spreuk: het mooist van reizen is het thuiskomen! Ik wens het jullie toe na deze indrukwekkende reis en dat jullie maar lang mogen nagenieten!
    groeten........truus

• 24 Mei 2011 - 10:31

Nathalie:

Ohh, weer mooie foto's en reisverhalen.
    Die zal ik straks gaan missen...
    Was heerlijk wegdromen zo achter de computer al kijkend naar de foto's :-)
    Het zit er al weer bijna op, tjee snel gegaan zeg...
    Wens jullie nog heerlijke, laatste dagen en alvast een goede vlucht terug!!
    Liefs en x