Kennismaking met Accra - Reisverslag uit Accra, Ghana van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Kennismaking met Accra - Reisverslag uit Accra, Ghana van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Kennismaking met Accra

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

30 April 2010 | Ghana, Accra

Deze keer vliegt de Afrikaanse maatschappij aardig op tijd. Met slechts een half uur vertraging komen we om 10 uur ’s avonds aan in Accra. Heerlijk die hete zwoele avondlucht te ruiken. Meteen al op het vliegveld begint voor mij de vergelijking met 7 jaargeleden. De omgeving buiten de terminal is behoorlijk opgeknapt. De bestorming door dragers en taxichauffeurs is behoorlijk afgenomen. Onze taxichauffeur zit al op ons te wachten met de welkomstenveloppe van Melvin en Rebecca van Ayiko tours. Hij heeft ons keurig afgeleverd bij het Gye Nyame hotel, waar we na het drinken van een Ghanees biertje lekker gaan slapen in onze ‘dure’ airconditioned kamer.
Vanmorgen al weer vroeg wakker door het tijdsverschil van twee uur. Om half 8 zijn we met de taxi al weer onderweg naar de vuurtoren in de visserswijk James Town. Wat een leuke drukte daar ook het strand. Een geweldig werk is het om elke dag de vissersboot op het strand te trekken. Gelukkig met veel hulp van vrienden.
Het lopen langs de weg zijn we snel zat, we nemen maar weer een taxi naar Makola Market. Óf de taxi heeft ons op een foute plek afgeleverd of Makola Market bestaat uit allemaal gebouwen met indoor winkeltjes? Ik denk dat we iets verder hadden moeten lopen om de echte markt te vinden. Gelukkig vinden we in de omgeving wel een GCB (Ghana Commercial Bank) waar we met de maestro pas kunnen pinnen.
Lekker aan zee zitten uitrusten met een heerlijk windje over zee. Die wind gaan we de komende dagen vast missen! Na een korte wandeling langs het nieuwe Nkrumah Mausoleum waar de eerste president van Ghana (’56 – ’06) is begraven en wordt herdacht, naar het Natural en Cultural Centre met allemaal craftshops. Veel van hetzelfde aan lappen, kleding, kettingen houtsnijwerk en trommels. Bij deze laatste krijgen we een heel mooie uitleg over goede en minder goede vellen, onderhoud en over verschillende houtsoorten. Het schijnt dat de beste trommels in Noord Ghana worden gemaakt, met geitenvellen uit Burkino Faso. Daar wordt ook Sheabutter hout gebruikt dat ‘vetter’ is en daardoor een betere klank geeft. Ook ander hout met ‘kleinere cellen’ dus hardhout wordt gebruikt om de mooiste versieringen te maken. Kortom een heel interessant bezoek. Na het National Museum ook met een bezoek te hebben vereerd, zijn we echt toe aan Labadi Beach. Hiervoor kon Adrie genieten van zijn eerste tro tro rit. Gelukkig heeft Labadi weer een mooi wit strand, waar we een paar heerlijke uurtjes kunnen uitrusten van alle indrukken.