Kumasi, Bosomtwi, Ntonso, Adanwomanse - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Kumasi, Bosomtwi, Ntonso, Adanwomanse - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Kumasi, Bosomtwi, Ntonso, Adanwomanse

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

04 Mei 2010 | Ghana, Kumasi

Na weer een ontbijt met toast en jam gaan we op weg naar Kumasi met de STC, waar we de tickets al vooraf door Ayiko tours hadden laten regelen. Alhoewel we een ticket hebben voor de bus van 11 uur, kunnen we al meteen in de gereedstaande bus mee. Dus om 10 uur al onderweg. Wat is er veel in 7 jaar verandert! Ghana is heel druk bezig met zijn infrastructuur. Veel nieuwe vierbaans wegen worden aangelegd. Dat geeft nu uiteraard wel wat vertraging, maar de verwachting is dat over vijf jaar de hele weg naar Kumasi vierbaans zal zijn, met op het laatste stuk zelfs een separate busbaan.
Het landschap is buiten de bebouwde kom steeds mooi gevarieerd groen. Allerlei bomen en struiken groeien er door elkaar, maar een echt bos het ik onderweg niet gezien. Opvallend is dat er langs de weg op veel plaatsen wordt gebouwd, uiteraard in steen. Kleiwoningen hebben we op deze streek niet gezien.
In de namiddag gaan we het gezellige Kumasi centrum bekijken. Mensen, mensen wat een drukte. Niemand opdringerig gewoon heel gezellig. Met heel veel van hetzelfde.
Na ons in het hotel de Kingsway te hebben opgefrist, moeten we door de stromende regen naar de overkant van de weg, naar Vic’s Baboo restaurant, dat ik me nog herinner als het restaurant voor de ‘white people’of ‘Obruni’ zoals we hier genoemd worden.
De volgende morgen is het heerlijk fris na al het hemelwater van gisteravond. Wat een rust in de schone straten…. Tijdens een korte wandeling treffen we de koning van Ashanti op één van zijn rituele bezoeken. We zien hem op afstand, er is veel politie bewakin. Onder een grote parasol gaat hij een huis binnen.
Ook fort Kumasi van buiten bewonderd en aansluiten met een taxi naar een tro die ons naar Lake Bosomtwi gaat brengen. Volgens Lianne moeten we naar Lake Point Resort. Nou, een echte aanrader dus. Super relaxed huisje met uitzicht op het meer, leuk strand, vele vogels en vlinders. Hier gaan we ff genieten.
Er zijn hier fijne wandel mogelijkheden naar beide kanten de ruwe zandweg op. Daar vinden we verschillende kleine dorpjes. Jammer dat we hier niet van alles kunnen fotograferen, de mensen houden er niet zo van en willen graag geld ervoor. Vanmorgen heb ik wel een blikje melk gekocht voor de kleinzoon die met oma op de foto gaat. Op zondagmiddag zitten in het dorpje alle jongedames met hun kleine kindjes onder de boom te kletsen. Op de heenweg praten we even met hen en onze bewondering voor de moeders met hun kindjes uitgesproken. Op de terugweg werden alle baby’s tot anderhalf in mijn handen gedrukt. Niet elke baby kon zo’n wit gezicht waarderen. Gelukkig is troost door zang en dans internationaal.
In de namiddag gaan we even zwemmen in het meer, dat geen gevaar voor bilharzia heeft door de diepte van de krater. Maar het is geen aanrader, het water is veel te heet aan de kant, alhoewel er wel een koude onderstroom is. De tweede middag liggen we daarom alleen lekker in de schaduw. Morgen ochtend komt de taxi ons halen om 8 uur , als alles goed gaat?.......
Al even voor achten is de chauffeur present. Heel vlotte reis hebben we naar Kumasi, Kingsway hotel. Gelukkig kunnen we nu zonder bagage verder met de tro tro naar Ntonso waar de authentieke Adrinka gestempelde doeken worden gemaakt. Deze doeken worden gebruikt voor o.a. speciale kleding van de Ashanti rond de begrafenis. Hier hebben we twee keer een demonstratie gezien. Voor school heb ik adrinka stempels gekocht ( € 7,5)
Met de tro tro gaan we verder naar Adanwomase en verder met taxi naar Bonwire. Beide plaatsjes zijn beroemd vanwege kente weaving. Deze kente stroken worden door de Ashanti vnl. gebruikt voor feestelijke kleding. (Er zijn in Ghana maar vijf dorpen die de originele goedkeuring hebben gekregen van de Ashanti koning).
We krijgen een mooie tour over het kente weefproces en het dorp met zijn oude cultuur. Adanwomanse, met de heilige boom waar het dorp naar genoemd is, en die een eigen heilige shrine heeft. Het weefproces wordt hier uitsluitend door mannen gedaan. We hebben hier een paar stroken kente meegenomen om thuis kussentjes van de maken.
De terugtocht per tro gaat over allerlei oneffen binnenwegen, we zijn aardig door elkaar geschud. ’s Avonds gaan we weer bij Vic’s eten.