NP Mole en reis naar Cape Coast - Reisverslag uit Accra, Ghana van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu NP Mole en reis naar Cape Coast - Reisverslag uit Accra, Ghana van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

NP Mole en reis naar Cape Coast

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

15 Mei 2010 | Ghana, Accra

Tja weer een reisdag. Dan staan we heel vroeg op, want als je Metromass bus van 6 uur wilt pakken moet je er zeker om 4 uur zijn, anders is er geen plaats. We zijn de eersten aanwezig met bestemming Tamale. Vreemd? Voor Bolga en Kumasi was er al een hele rij. Vele passagiers slapen op het station. In het donker beginnen de eerste ei- en thee verkopers hun spullen klaar te zetten. Als eindelijk een mevrouw komt voor Tamale, blijkt zij al een kaartje te hebben. Kaartjes worden dus toch soms al op voorhand verkocht. Oeps, weer wat geleerd! Altijd navragen ook als de Bradt erover schrijft. Misschien dat er later als het loket open gaat er nog een kaartje is te krijgen? Maar alle kaartjes naar Tamale blijken al verkocht. Gelukkig is er ook een bus die naar Damongo gaat, die komt langs Mole. Een gelukje dus, en je gelooft het of niet…. We hebben bijna een privé bus met 3 passagiers.
Er volgt een wildemansrit naar Larabanga. Aldaar worden we meteen bestormd door jongelui die ons allerlei aanbiedingen doen. De Bradt schrijft daar al over, dus het advies in zee te gaan met de Salim brothers opgevolgd. Met hem rustig Larabanga kunnen bekijken. Middenin dit dorp staat stralend wit de kleine 900-jarige Sudanese moskee. De mud- en stick moskee is de enige in Ghana, verder te zien in Burkina Faso en Mali.
Met een motor bike worden we tot Mole Motel gebracht, waar we de duurste kamer met bad en uitzicht over de pool en vallei hebben. Beetje decadent inderdaad, maar het natuurlijk ook vakantie ( 35 euro p/n incl ontbijt). Hier is zelfs een zwembad! Super gevoel helemaal omringt te zijn door water, met terras, restaurant en bar langszij. Ook de apen (baboons en red pata’s monkey’s) komen regelmatig langs. In de pool zwemmen negen olifanten. Talrijke antilope achtigen zwerven over de vallei. Super om op deze plaats al zittend bij het zwembad of eigen balkon dit te kunnen aanschouwen. Warthogs zwerven ook rond het Motel, Baboons houden van kamperen, een hele groep bivakkeert op het kampeerterrein. Genieten ten top!
Om 7 uur begint de safari walk met DK, onze gids. We zijn om 6 uur al op en zien een hele grote groep Kobs en antilopen op de vallei voor ons huisje. Het is paringstijd, de mannetjes vechten om de vrouwtjes . Prachtig om te zien. We zien ook al twee krokodillen. Tijdens de safari lopen we al meteen op korte afstand van drie olifanten. Toch een ander gevoel dan vanuit een auto of truck. Dit is wel echt indrukwekkend. Verder erg mooi dat we een buschbuck van alle kant dichtbij kunnen bewonderen tot op 5 m. afstand. Het beest lijkt totaal niet angstig. Het is onze eerste bushbuck! Verder zien we vel antilopen maar geen roan antilope die ik graag het willen zien. Nog wel een kleine duiker, waterbucks , nijlkrokodillen en vele kobs. Het was een mooie safari van twee uur ( 7 € pp).
De rest van de dag liggen we heerlijk rondom het zwembad met uitzicht. We ontmoeten Ada (Rosman)en Jan, zij is schrijfster van reisverhalen. Het wordt in de middag zelfs druk met vele volentiers uit de omgeving . Jammer dat mijn schouders toch nog iets zijn verbrand ondanks zitten in de schaduw.
Het klopje op de deur om 3.15 uur is wel heel erg vroeg. De Metromass bus vertrekt om 4 uur naar Tamale. Hier willen we graag het vliegtuig nemen naar Accra. Dit blijkt vandaag niet meer te kunnen. We besluiten dan maar met de bus te gaan. De STC (airco)die plaats heeft naar Kumasi vertekt pas om 6 uur. Die naar Accra is al weg. Dan maar met de Metromass en om 11uur zijn we weer onderweg na een paar uur ‘rust’ op het station. Toilet zoeken was een hier wel een probleem. Nee , niet de plaats…. Ik erin…. Neus dicht. Ga bijna over mijn nek. Bij alle ‘hokjes’ stank, poep en maden overal ook op de muren. Hier ga ik dus echt niet! Gelukkig blijkt een stuk verderop ook een ‘decent’ toilet te zijn. Pff gelukkig. Dan op zoek naar eten voor de dag, nou dat valt hier in Tamale ook niet mee. Op het busstaton alleen brood, ei, koekjes en drinken. Na lang zoeken een paar groene bananen. Eten is in het noorden van Ghana buiten de hotels echt een probleem. Iets echt gezonds is moeizaam te vinden.
Vanuit het hete noorden waar het regenseizoen nog niet echt wil doorbreken tot verdriet van de agrariërs daar, naar het toch meer gematigde midden van Ghana. Al snel zien we de begroeiing veranderen. Meer bossen, meer soorten bomen. Langzaamaan komt de palm en de bananenboom terug. We beseffen ons ineens dat deze bomen in het hete noorden, de sahel, niet voorkomen. Ter hoogte van Techiman zien we dat ook de seizoenen anders lopen dan in het noorden. Hier groeit de maïs, aardappelen en andere gewassen al volop, terwijl boeren noordelijk op de regens wachten om de grond te kunnen voorbereiden om te gaan zaaien. Dat terwijl de voorraad silo´s al zo goed als leeg zijn. Ja honger gaat in het noorden echt wel weer toeslaan. In de weinige winkels daar is ook weinig te koop, alleen water, brood, frisdrank, blikjes melk,tomatenpuree en koekjes. Niet echt een uitgebalanceerde maaltijd van te maken. Richting Kumasi zien we dan de ´weelde´ groeien. Huizen van stenen i.p.v. modder. Deuren in de huizen. Waterafvoer langs de wegen. Mensen met vlees op de botten.
We eten heerlijk in het Sanbra Hotel in Kumasi. Dit hotel is een stuk beter als de Kingsway. We slapen heerlijk uit tot 6 uur! Gek is het hoe snel een dagritme veranderd. Vandaag dus naar de kust maar we doen lekker rustig aan. Ik wil hier eerst het spel OWARE aanschaffen, bij de jongens in de buurt van Vic´s Baboo moet ik flink afdingen.
Onze taxi chauffeur brengt ons naar een geschikt vervoersmiddel, een mini bus met airco. Hij vertrekt niet voordat hij zeker weet dat we hier een kaartje voor hebben. De weg naar Cape Coast sis deels super goed, maar ook een groot deel is een grote gatenkaas met vele potholes, slalommen dus. Al rijdend worden de plantages steeds groter, bananen en palmolie.

• 09 Juni 2010 - 15:01

Ada:

Wat leuk om dit tegen te komen...

Ook ik heb het toileit in Tamale 'mogen' bezoeken... over een traumatische ervaring gesproken...

Ada

www.adarosman.nl