Maleisië, Penang, George Town - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Maleisië, Penang, George Town - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Maleisië, Penang, George Town

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

28 April 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

26 – 29/4 Penang, Georgetown
Het is laat in de avond als we met de ferry aankomen. Hotel Mingood ligt in het centrum, dus we kunnen ’s morgens meteen de stad inlopen.
Het oude centrum van Georgetown is sinds 2008 beschermd door UNESCO als een World Cultural Heritage Site. Het eiland heeft een rijk koloniaal- en handels verleden.
Er staan in het kleine centrum vele oude koopmans- en koloniale huizen. Er is een Chinese- en een Indiase wijk. Er zijn hier vele invloeden van verschillende bevolkingsgroepen met de daarbij behorende geloven te zien. Gelukkig is er een lekker koel museum (Penang State Museum) waar we daar veel over kunnen zien en lezen.
We bekijken een Hindoe- en 2 Chinese tempels. Ook het voormalige Britse Fort Cornwallis vereren we met een bezoek, maar meer als de muren is daar niet van over.
Na een hele dag hebben we de binnenstad wel gezien en gaan we op zoek naar de grote shoppingmalls bij de 57 verdiepingen tellende Komtar toren. Lekker koel zijn de winkels altijd na een dagje in de hitte. We kunnen de toren niet op, omdat deze wordt gerenoveerd. Aan het eind van de middag laten we ons door een trishaw terug brengen naar het hotel.
Wij hadden een drukke en hectische stad verwacht na informatie van locals en de lonely planet, maar dat valt wel mee. Het leven komt hier ’s morgens langzaam op gang, voor tien uur zit bijna alles nog dicht. En al vroeg in de avond zijn de winkels gesloten (behalve de 7 eleven).
De tweede dag laten we ons lekker rondrijden over het eiland met een tour, waarvan wij de enige deelnemers zijn. We hebben de minivan dus voor onszelf.
Een mooie Birmese- en een Thaise tempel (reclining Boeddha), beide boeddhistisch, zijn de aftrap van een geslaagde dag. Volgt dan een Hindoe tempel (Sri Menakshi Sundraeswara). We vinden de Hindoe tempels heel mooi, kleurrijk met voor ons ongewone gebruiken die we niet goed begrijpen.
Op korte afstand komen we bij de mooie tropische botanical gardens, die hier 200 jaar geleden door de Britten zijn aangelegd. Een batikfactory en een Bee Farm Gallery gaan we snel in en uit.
Onderweg doen we even een foodstal markt aan voor de lunch. Dan is de snaketempel aan de beurt. Hier liggen de vipers (gevaarlijke slangen) gewoon in de tempel op een tak. Ze zijn erg slaperig, we zien ze dan ook niet bewegen. In de erbij gelegen snake farm kunnen we nog meer slangen bekijken. De meeste achter glas, maar ook een hele grote gele python die we aan kunnen raken. Van kop tot staart voor een heel jaar vol succes.
Als zoet slot van de dag staat een Chocolade boetiek op de lijst. We krijgen hier van allerlei vreemde soorten chocolade te proeven, maar we kunnen het fabricage proces niet zien.
Al met al weer een geslaagde dag. Morgen verhuizen we 30 km verderop naar een strandlocatie, Batu Feringgi.