Maleisië, Langkawi - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Maleisië, Langkawi - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Maleisië, Langkawi

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

25 April 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

21 – 26/4
Een uurtje vliegen en we zijn al weer op bestemming. Wel een beetje decadent om al weer te vliegen, maar we hadden geen zin in een hele dag bus. Het plan is wel om de volgende trajecten de boot of de bus te nemen.
Het eiland Langkawi is redelijk groot. Wij zitten aan het drukste strand, Cenang Beach. Dat blijkt een goede keuze te zijn, want alle andere stranden zijn erg afgelegen met alleen een enkel resort. Hier zijn allemaal toeristische winkeltjes en een heleboel resorts en hotels. Er is een mooi wit strand van enkele kilometers lang. Veel watersport, vooral jetski en parasailing. Het AB Hotel heeft bungalows aan beide kanten van de weg, wij zitten niet aan de strandkant, maar wel dichtbij,
Een motor huren is hier echt een aanrader. Wij gaan op vrijdagmiddag naar de grootste plaats Kuah, dat is geen goede keuze want moslims gaan op vrijdagmiddag naar de moskee, dus de meeste (belastingvrije) winkels zijn dicht. We bekijken wel één grote shoppingmall, maar we kunnen hier niet vinden wat we zoeken. Later nog maar eens zoeken, want het hele eiland is belastingvrij.
De tweede dag met de motor gaan we de noordelijke kant bekijken. Onderweg slaan we af naar wat later blijkt de hoogste berg van het eiland, 900 m. hoog. We rijden 15 km over een asfaltweg door de jungle. Veel mooie hoge bomen, leuke doorkijkjes naar de zee rondom. Langs de wegkant zien we een aantal keren aapjes, leguanen en jonge koeien. Bovenop de berg is het communicatiecentrum van het eiland en een resort met een uitkijktoren/restaurant. Jammer dat het overdag zo heiig is door de hoge luchtvochtigheid, maar we genieten wel van het uitzicht.
We gaan nog naar een waterval, maar dom genoeg laten we de zwemkleding in de motor. Het blijkt dat we boven bij de waterval heerlijk zouden kunnen zwemmen in super lekker koel water. Nu kunnen we alleen pootje baden.
Het zwemmen moet even wachten tot we bij het stand in een noordelijke baai zijn. Op een paar gasten van het resort na, is het strand bijna verlaten. We zwemmen en zonnen hier een paar uurtjes.
Op de terugweg komen we langs het Langkawi Craft Complex. Hier zien we het handmatig batikken, waar Maleisië beroemd om is. Voor de glasblaasdemonstratie zijn we net te laat. Jammer, want het werk dat hier gemaakt wordt is super mooi. Veel ambachtelijke werkstukken zijn hier te zien en te koop. Ook is er een museum over Maleisische bruiloft kleding en oude werktuigen en muziekinstrumenten. De uitleg in Engels is nog niet overal aanwezig.
Langkawi is een eiland met de perfecte combinatie van toerisme, natuur (bergen, zee en eilanden) en gecultiveerd land. Tegen de lage berghellingen rubber-, mango-, palmolie- en bananenplantages, op het laagland voornamelijk rijstteelt en visserij. De levensstandaard is hier duidelijk hoog, als in Thailand. Huizen van steen en veel dure auto’s.
Met een halve dagtoer bezoeken we drie eilanden. Prachtig met een snelle boot, langs de mooie eilanden. De ‘pregnant lady’ heeft een verborgen zoetwater meer, waar we heerlijk kunnen zwemmen.
Bij het volgende eiland zwermen de sea-eagles rond, we kunnen hier heel mooi het vissen van deze wonderlijke zeevogels bekijken. Super mooie foto’s kunnen schieten.
Het laatste eiland is een soort bounty-eiland met een super zacht wit strand. Dan is een uurtje om te genieten maar heel kort.
Op het strand bij onze bungalow kunnen we ons ook heerlijk vermaken. Lekker lezen, maar vooral ook ons verbazen over de mensen hier. Behalve de toeristen, zwemt iedereen hier met zijn kleding aan. Ook zien we veel vrouwen met burka’s op het strand. Zij kunnen alleen pootje baden, terwijl hun man in zijn zwembroek lekker kan zwemmen.
Inmiddels hebben we ons volgende hotel geboekt op Penang eiland, Georgetown. Onze ferry vertrekt morgen middag.

• 27 April 2011 - 13:31

Ma.:

Mooi gebied zitten jullie nu daar in Langkwasi. Mooie foto,s. Geniet van die heerlijke temperatuur.

• 27 April 2011 - 14:28

Bianca:

hoi, het is nog steeds leuk om te lezen.
    Maar vanaf 19 april staat dat jullie over 30 dagen terug komen?
    Dan ga ik verliezen ik had toch later gegokt. liefs

• 28 April 2011 - 05:38

Mery:

Hoi Adrie en gre,
    Nog steeds leuk om jullie enthousiaste verslagen te lezen. Het begint voor jullie al wat naar her einde toe te lopen,maar het is zo te lezen een reisom nooit te vergeten. geniet er nog van.
    Louis en mery

• 28 April 2011 - 09:32

Joop Honders:

Geen woorden voor werkelijk prachtig, nog heel veel plezier. Erg leuk om de verslagen te lezen

• 01 Mei 2011 - 18:21

Nathalie:

Wow, vind de foto's van de adelaar super mooi!!
    Plezier!
    Liefs en kus