Maleisië, Cameron Highlands - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Maleisië, Cameron Highlands - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Maleisië, Cameron Highlands

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

04 Mei 2011 | Maleisië, Cameron Highlands

2 -5/5 Cameron Highlands, Tanah Tata
2/5 De mini-van klimt na Ipoh een uur lang omhoog. We rijden tussen de bergen begroeit met tropisch woud. Dan ineens lijken de toppen minder hoog, het landschap is hier minder wild. De bergen worden hier gebruikt voor landbouw. Het gebied van de Cameron Highlands is, net als het gebied rond Datat in Vietnam, beroemd om zijn kassen en groente teelt. Het is dan ook een drukte van belang bij de vele kwekerijen: Aardbeien-, groente-, waterkers-, cactus- , theeplantages, vlinderfarm en bijenteelt.
Tanah Rata ligt net voorbij het drukke gebied met kwekerijen in een heerlijk berggebied op ongeveer 1350 meter hoogte. Dat betekent meteen dat de temperatuur hier veel minder hoog wordt als elders. De middag gebruiken we om het dorp te verkennen en een tour voor morgen uit te zoeken.
3/5 De tocht om de grootste bloem ter wereld te zien, de rafflesia, moeten we vanwege de lange moeilijke trekking aan ons voorbij laten gaan. Wij gaan naar het hoogste punt van de Cameron Highlands bij Gunung Brinchang, 2031 m.
Dichtbij ligt het al honderden jaren oude mossy forrest. Ongelooflijk als je hier doorheen loopt hoe alles groeit en bloeit. Overal groeit mos en alles is heel nat en zompig. De gids geeft veel uitleg over verschillende bloemen en kruiden. We zien een orchidee die naar vanille ruikt en verschillende monkey pitchers (vleesetende bloemen). Hij vertelt leuke anekdotes over vroeger (aanvallen door tijgers) en verdwaalde mensen.
We rijden door een heel grote theeplantage 200 ha, die we later ook bezoeken. De fabriek draait vandaag niet, vanwege een vrije dag gisteren ( 1 mei viering). We krijgen wel uitleg in de fabriek en natuurlijk kunnen we een kopje thee drinken. De butterfly en insect watching (ja al weer) is wel verrassend. Het is hier mogelijk om giant rhino beetle, het bewegend blad en een gekko aan te raken en over je te laten lopen. Echt super! De tarantula’s bleven gelukkig in hun bak.
Na de lunch begint het weer te stortregenen. We bezoeken een Orang Asli village. Er staan hier alleen drie oude bamboe longhouses. Er wordt voornamelijk voor de toerist uitleg en een blaaspijp demo gegeven. De Orang Asli man was wel leuk traditoneel ‘gekleed’. Orang Asli, de oorspronkelijke bewoners van Maleisië zijn bijna verdwenen. De paar overgebleven dorpjes zien niet graag toeristen.
De waterval valt letterlijk in de regen. Met regencoats aan moeten we over de stenen door het water om een stukje van de waterval te zien. Ook wel weer een beleving op zich.
4/5 Tot 2 uur vandaag regen, dus een gedwongen rustdag. Ook heerlijk.
5/5 Naar Nationaal Park Taman Negara. We rijden eerst langs eindeloze kassen. Tot hoog in de bergen zijn de groente- en bloemenplantages gebouwd. Het gevolg is wel dat er afwateringsproblemen zijn. Na een heftige regenbui gutst het bruine water naar beneden.
Verder gaat de nieuwe weg dwars door het regenwoud. Fantastisch dat er zoveel kleuren groen zijn. Mooie uitzichten op allerlei woudreuzen en gebergtes.

• 04 Mei 2011 - 13:00

Nathalie:

Wow, die reuze kever is cool!
    Have fun!
    Liefs en x

• 04 Mei 2011 - 15:23

Vera & Kees:

die blaaspijp ziet er gevaarlijk uit maar de theeplantage is lieflijk. leuke verjaardag gehad, bedankt voor de felicitatie. de geordende wereld verwacht jullie binnenkort weer!

• 05 Mei 2011 - 18:55

Ma:

Ik geniet elke keer weer van jullie reisverslag. Het lijkt me een heel mooie streek, waar jullie nu zitten.Interessant allemaal. En mooie foto,s, die alles verduidelijken. En een heerlijke temperatuur.
    Geniet nog m aar een tijdje. Groetjes van ons beiden.

• 06 Mei 2011 - 21:26

Marjoendick:

Zo weer Ff bijgelezen pffff tjonge jullie maken nog steeds heel veel mee prachtig.we hebben weer genoten jullie zijn nu iets langer weg dan wij in onze hele reis en nog een mooie tijd te gaan geniet er maar lekker van dan genieten wij op afstand mee Gr van ons