Maleisië, Taman Negara NP - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Maleisië, Taman Negara NP - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Maleisië, Taman Negara NP

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

08 Mei 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

5 -7/5 Taman Negara NP
5/5 (vervolg) Het laatste stuk van de reis gaat per boot. Het is wel een lange en harde zit, bijna 4 uur. Maar wederom erg mooi. We worden in het plaatsje Kuala Tahan aan land gezet. Wij hebben een bestemming nog enkel kilometers noordelijker, Nusa Camp. We zitten hier helemaal in de jungle in een leuk park. Huisje met uitzicht op de stroomversnellingen in de rivier. We zijn alleen de enige gasten hier. Vreemd, want het is goed geregeld. We kunnen gratis gebruik maken van de bootdienst naar het dorp.
6/5 Al vroeg laten we ons naar de opstapplaats van de canopywalk brengen, aan de overkant van de rivier. Omdat het vrijdag is, is die alleen ’s ochtends geopend. De helft is echter gesloten vanwege onderhoud. Altijd weer mooi om boven in de bomen te kunnen kijken. Het valt op dat hier wel heel veel lianen zijn. Prachtig zoals die om elkaar en om de bomen heen kronkelen. De trekking maken we niet te lang, wel blijven we veel staan genieten van onze omgeving.
We lopen naar het dorp Kuala Tahan en in de middag kunnen we weer met de boot terug. We hebben wel gezien dat wij echt een mooi plekje hebben hier!
In de avond kunnen we samen met een Japanner nog een nightwalk maken. Met de gids Nusam lopen we ruim 2 uur met de zaklantaarn. We zien allerlei nachtdieren: wandelende takken, wandelend dood blad, soort duizendpoot, sprinkhanen, rupsen, spinnen en… ja hoor ook 2 slangen. Eén ervan zelfs behoorlijk giftig! Een super ervaring.
7/5 Vandaag gaan we twee Orang Asli dorpen bezoeken met de gids Nusam van Nusa Camp. Er zijn in deze omgeving drie tribes, maar de meeste wonen nu in gewone huizen. De Batek is de enige tribe die nog echt als nomade leeft.
We krijgen een demo over het maken van pijlen voor de blaaspijp. Daarvoor heb je vuur nodig, dat wordt hier heel speciaal gemaakt met teakhout, rotan en pluis. De blaaspijp maken kost veel werk, aangezien het twee in elkaar geschoven pijpen bamboe zijn, die loodrecht moeten worden gemaakt met behulp van warmte/vuur. Natuurlijk moet er met de blaaspijp worden geschoten. Ook wij mogen proberen, en zowaar…. We schieten beide een keer raak!
We maken kennis met de chief en zijn familie. En er mogen uitgebreid vragen worden gesteld en foto’s genomen. Hier komt ons fotoalbum weer goed van pas om het ijs een beetje te breken.
Dit bezoek is erg verhelderend en duurt dan ook wel twee uur. Als souvenir nemen we een mini blaaspijp mee.
Dit eerste dorp is duidelijk wel gewend om toeristen te ontvangen, terwijl in het andere dorp nauwelijks toeristen komen. De mannen zijn hier bijna allemaal op jacht en de vrouwen en kinderen erg schuw. We blijven hier niet zo lang.
Heerlijk door de stroomversnellingen weer terug naar Nusa Camp. De middag nog lekker rustig aan, zwemmen in een schoon lekker koud bergriviertje.
Waar we in Maleisië het meest aan moeten wennen is de hoge luchtvochtigheid in combinatie met en hoge temperatuur. Ons lichaam en kleding zijn de hele dag nat.
In de avond met de taxi naar de trein. Onderweg spotten we een grote slang die over de weg slingert. De nacht jungle trein brengt ons naar Kota Bharu.

• 10 Mei 2011 - 19:42

Trudi:

Jullie genieten nog steeds. Leuk om de reis te volgen.