Borneo, Sarawak, Kuching I - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Borneo, Sarawak, Kuching I - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Borneo, Sarawak, Kuching I

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

15 Mei 2011 | Maleisië, Kuching

14 – 15 /5 Borneo ,Sarawak, Kuching
Vliegen in Azië is wel heel gemakkelijk en goedkoop. Het voelt bijna alsof je de bus pakt. Natuurlijk heb je wat wachttijden, maar boeking via internet, inchecken via een kiosk, alleen de bagage nog even inleveren, een uurtje wachten, dan vaak lopen naar het vliegtuig en het vertrek is eigenlijk meteen. Bij aankomst ook heel snel. In de tijd dat we van het vliegtuig naar de bagagehal lopen, is de bagage er meestal al. Echt niet te geloven hoe snel.
Vandaag loopt dat weer van een leien dakje. Alleen het boeken van het hotel, dat moesten we ondereg nog doen, liep iets moeilijker. Blijkt er een evenement in Kuching te zijn dit weekend, dus volle hotels. Gelukkig vinden we nog een lodge voor een redelijke prijs.
Kuching lijkt een moderne stad aan een rivier met een heel mooi boulevard.
Onze zoektocht naar toeristen informatie gaat moeizaam. Enkele reisbureaus en de toeristen info zijn gesloten, we moeten ons met folders behelpen. Het lijkt erop dat we Kuching als uitgangspunt nemen voor dag- en/of meerdaagse tochten. Voor morgen een shuttlebus gereserveerd naar Sarawak Cultural Village.
15/5 Sarawak Cultural Village.
Vandaag is het heerlijk weer, lekker warm en wat bewolkt na een nachtelijke regenbui.
Dit is een zeer goed aangeschreven openluchtmuseum over de cultuur van de provincie Sarawak. In dit deel van Borneo wonen (vooral vroeger) veel mensen in longhouses. Ook nu zijn er nog veel kampongs met longhouses, maar deze mensen leven wel in de 21ste eeuw.
In het museum zien we de longhouses van de Bidayuh (Land Dayaks, West Sarawak, Dutch Borneo), Iban (Zee Dayaks, nu west-midden inland), Peran (nomadisch centrum), Orang Ulu (Centraal Borneo) en Melanau (kust regio). En ook een traditioneel huis van de Malay en een Chinese boerderij. De bevolking van Borneo bestaat 1/3 uit Chinezen, 1/3 uit Maleisiërs en 1/3 uit oorspronkelijke bevolking (vnl Iban en Bidayuh)
We zien demonstraties van hout- en boombast bewerken van de Bidayuh. Weven (kralen) bij de Iban. Blaaspijp demo bij de Penan. Het gitaarspelen van de Orang Ulu. koekjes, cake en tapioca chips bakken bij andere tribes. Sago persen en verwerken. Batik door een artiest. Een birdnest maken door de Chinezen. In de huizen staan veel gebruiksvoorwerpen.
De Bidayuh en de Iban leven redelijk in de buurt van Kuching, dus een bezoek aan een origineel longhouse van deze tribes staat hoog op onze verlanglijst.
We zien ook een fantastische dansvoorstelling in een heus theater. Iban-, Bidayuh-, Melanau-, OrangUlu- en Malay dansers zetten een heel mooie performance neer.
Kortom we hebben een goede indruk van de cultuur van Sarawak gekregen.

• 15 Mei 2011 - 18:28

Ilze:

Met grote regelmaat lees ik jullie verslagen. Wat een prachtig land, maleisie...
    Veel plezier nog.

• 16 Mei 2011 - 11:28

Fanny:

Hallo allebei.
    Wat een mooie foto's en een supergoed en gedetaileerd reisverslag. Leuk dat ik jullie zo kan volgen. Wij gaan deze week gewoon naar Frankrijk, ja dan klinkt en is Maleisie toch veel exotischer hoor..!!
    Dacht laatst, ik moet ze afdrukken, dan kan ik alles nog eens als een boekje lezen.. Nog heel veel plezier. Hartelijke groet.

• 18 Mei 2011 - 19:41

Marjoendick:

Prachtig wat jullie allemaal zien.het begint wel weer een beetje te kriebelen.hier zit iedereen in de stres van de laatste periode van het jaar daar mis je niet zoveel aan geniet maar lekker verder jullie. Wij genieten op afstand mee Gr. Van ons