landschap en natuur - vervoer - Reisverslag uit Accra, Ghana van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu landschap en natuur - vervoer - Reisverslag uit Accra, Ghana van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

landschap en natuur - vervoer

Door: Gré - Adrie

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

07 Mei 2010 | Ghana, Accra

Landschap en natuur
Wat hebben we het landschp zien veranderen…. Vanaf Accra tot Kumasi heel groen lieflijk landschap met van alles wat door elkaar groeit. Geen grote akkers met hetzelfde zoals bij ons. Alleen af en toe een grote cacao plantage, maar dan staan daartussen mango en ‘peer’ (lijkt papaja) en andere grote bomen ( oa silk cotton tree).
Rondom Lake Bosomtwi, het kratermeer, vele cacao plantages en mooie groen heuvels. Langs de oevers elke maar km een klein dorpje met huizen met lemen muren en golfplaten daken. De vilages zijn alleen over een ruwe onverharde weg te bereiken. Lake Point Ressort ligt tussen twee van zulke dorpjes.
De stad Kumasi was een super drukke stad overdag. Bij het vallen van de avond was het opvallend stil en rustig. Dit in tegenstelling tot Tamale, daar was het ’s avonds om 8 uur nog volop druk en levendig op de markt bij het busstation. Kumasi is een oude koloniale stad, wat te zien is aan de vele witte grote koloniale gebouwen. Je moet dan wel even omhoog kijken, want de begane groen en ervoor zijn allemaal kleine shops en andere verkopers. Als dit ooit weer zou worden opgeknapt en wit geschilderd, zou het een heel mooie stad kunnen worden.
In Kumasi zagen we op zondagmorgen de Ashanti koning. Jammer dat we niet geweten hebben dat op deze da g in het paleis vele stamhoofden met alle pracht en praal bij elkaar kwamen. Anders waren we hier zeker een dag gebleven (gemiste kans)
Verder met het landschap. Tussen Kumasi en Tamale gaan langzaam aan de hoge bomen verdwijnen. Ten zuiden van Tamale in de Black Volta Region beginnen de huisjes te veranderen. Eerst enkele ronde, maar naarmate we noordelijker komen steeds meer. Totdat de hele compound omgeven is met ronde huisjes aan elkaar met een ‘deur’ opening in de omgeving van Bolgatanga. De huizen zijn vanaf hier ook bijna allemaal riet (palm blad) gedekt. Behalve in de groter steden. Dan worden de huizen weer vierkant met golfplaten.
Ten noorden van Tamale wordt het landschap snel droger. Eerst nog groen gras, langzaamaan steeds minder. Echt dor dus. We zien hier voor het eerst vele mensen over de droge vlakte lopen met gele ‘jerrycans’ op hun hoofd met water. Hier is nu een centraal in het land gelegen watertappunt. Van alle kanten komen de mensen met kannen op het hoofd of met ezel en wagens vol met gele cans. In de richting van Bolga waar de White Volta stroomt wordt het tijdelijk iets groener.
Vervoer
Low budget reizen is een beleving apart. Van vliegtuig, transport naar hotel en geboekte luxe bus naar Kumasi. Tot zover nog allemaal zeer luxe. In de stad is het vooral gebruik maken van de taxi. Die zijn er zeer veel. Voor de korte stukken de taxi voor ons zelf en voor de langere stukken shared taxi, dus dan wordt de taxi volgestopt met mensen en koopwaren. Je weet niet wat er allemaal een één auto past! Nooit geweten hoe gammel een auto niet kan zijn en toch nog rijdt.
Voor langere afstanden nemen de tro tro’s, minibusjes maar toch met zo’n 18 man erin. De nog langer afstanden is er de grote tro tro daar gaat dan ook 35 man in, plus het dak vol met goederen. Het eerste uur wil nog wel lukken maar langer zitten is afzien. Want zitten is zitten en er is geen ruimte om je te verzitten. Van Kumasi naar Techiman is toch wel 2 uur en van Techiman naar Tamale is 6 uur, met 1 x korte plaspauze onderweg. Vandaag vanuit Tamale om 5 uur willen vertrekken, maar de metromass bus was al vol, dus maar weer de tro tro in voor ruim 2 uur naar Bolga. De rustdag vandaag in regenachtig Bolga hebben we dus wel nodig.