Bolgatanga, Paga, Sirigu, Tongo - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Bolgatanga, Paga, Sirigu, Tongo - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Bolgatanga, Paga, Sirigu, Tongo

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

08 Mei 2010 | Ghana, Bolgatanga

Vandaag gaan we een rondtoer maken noordelijk van Bolga. De taxi voor de hele dag besproken voor ongeveer 30 euro, waarbij hij ons naar de punten brengt die wij hebben aangegeven. Om half 9 worden we door Alex opgehaald. Eerst gaan we dicht bij de grens van Burkina Faso naar het plaatsje Paga. Daar bekijken we het compound van de chief, het Paga Pia’s Palace. Het is een grote compound voor meerdere gezinnen. Heel apart is dat de belangrijkste man van de familie (chief) voor de deur begraven wordt in vertikale positie. Je ziet dan op een binnenpeintje een heuveltje van aangestampte harde aarde. Minder belangrijke mensen worden in de omgeving van de voorraadsilo’s begraven. Het graf is een grote steen met kleine steentjes eromheen. Dit allemaal binnen de compound. De woningen zijn alle rond met plat dak (om op te slapen) en met elkaar verbonden. De ingang is een kleine ronde opening, met daarachter een halfrond muurtje. Deze manier van ingang maken was belangrijk in de slaventijd. De mensen in deze omgeving waren erg bang om als slaven opgepakt te worden. Als iedereen in huis was, stond er iemand met een kapmes klaar om eventuele indringers het hoofd af te hakken (foto). De chief heeft een eigen woning, die alleen van bovenaf binnen is te komen. Hiervoor moet eerst een ladder worden beklommen. Niemand behalve de chief mag hier binnenkomen.In de compound doet de chief de rechtspraak van het hele dorp (omgeving?).
De krokodillen vijver (Zenga Pool) waar ‘heilige’ krokodillen zitten vinden we een beetje nep. Touristen worden hier echt afgezet. Als wij weigeren de hoge prijs te betalen, kunnen we ineens voor de halve prijs naar de vijver. Al voordat we er zijn komen de krokodillen uit de pool, want ze weten dat er zo een kippetje te verorberen valt.
Even ten westen van Paga is ook het voormalige slavenkamp Pikworo. Alhoewel er in eerste instantie alleen wat rotsen te zien zijn, brengt het verhaal veel verheldering. Ook goed aangeduidt met bordjes. De gids vertelt over het vastketenen van de slaven aan de bomen, de eetplaats op de rotsen waar we de ‘borden’ zien die de slaven zelf moesten uithakken in de rots, over de drums in de vorm van twee grote keien die hol zijn en waarop dorpsjongens voor ons een demonstratie geven. We zien de slaven markt, de uitkijktoren, kerkhof en de strafkei. Indrukwekkend!
Daarna naar het super project in Sirigu met het SWOPA Guesthouse. Hier hadden we ook kunnen overnachten in een echt Sirigu hutje voor de gasten zelfs met toilet en douche en een eveneens mooi beschilderd restaurant voor de gasten. Eventueel kan je hier ook slapen op het dak. Wij hebben hier niet voor gekozen omdat vervoer heen en terug wat moeilijk is te regelen. Dit project is opgezet door de vrouwen zelf om de traditie van het beschilderen van de huizen en het potten bakken niet verloren te laten gaan. Het is SWOPA centrum is geheel in Sirigu stijl geschilderd. In het nabije compound kunnen we de vrouwen aan het werk zien. Schilderen gebeurt in de nog natte klei,zodat het blijft ook in de regen. De kleuren zijn zwart, rood en wit. De omslag foto van de Bradt reisgids is hier gemaakt, we hebben de mevrouw op de foto ook ontmoet.
In de zinderende hitte van de middag gaan we op weg naar de Tongo Hills, ongeveer 15 km ten zuid-oosten van Bolga. Hier is een super droog en heet rotsgebied dat de wispering Mountains wordt genoemd. Er zijn tijdens een wandeling van 2 uur verschillende grotten te zien. Maar gezien de hitte en de ongelooflijk hoge prijs die hier wordt gevraagd om te komen kijken naar een partij stenen, besluiten we maar een klein rondje te lopen tegen toch nog de helft van de prijs. ( 6 € pp)
We hebben een super leuke rondtrip gehad, die we iedereen van harte kunnen aanbevelen. Het was vandaag ook een erg zonnige en hete dag, van ongeveer 40 graden.