Myanmar, Bagan - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Myanmar, Bagan - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Myanmar, Bagan

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

14 April 2011 | Myanmar, Bagan

10 – 14/4 Bagan
Met de slowboot naar Bagan is een tocht van 12 uur als er genoeg water in de rivier staat. Het is de droge periode, dus tel maar wat extra tijd erbij. De boot is afgeladen vol. Een klein deel met toeristen op plastic stoelen. Verder vol locals die naar familie gaan voor het waterfestival van volgende week. We stoppen een aantal keren om mensen en goederen te laden en lossen. Dat is een heel spektakel, de hoogtepunten van de reis. Er komen tijdens de stop steeds allerlei verkoopsters aan boord. Iedereen is dan heel druk met het kopen van eten en het maken van foto’s. Het is al 9 uur PM voor we in Bagan aankomen. Gelukkig stat voor ons de horsecart (=paardenkar) klaar om ons naar het hotel te brengen. Die bespreken we dus meteen voor de komende twee dagen.
Bagan is een gebied met oude tempels en pagodes, uit de periode tussen 900 en 1300. Er stonden er hier 5000, maar na de aardbeving van 1975 zijn er nog ongeveer 3000 over.
We gaan al vroeg inde ochtend op pad met de horsecart en de driver. We laten hem de volgorde bepalen. Hij weet wat interessant is om te zien. Zelf zouden we niet weten welke te kiezen, zelfs met de Loneley Planet blijft dat moeilijk. Wel lezen we de LP om te weten waar we op moeten letten. Wat zijn de tempels mooi. Binnenin de gangen rondom de tempel zijn vaak hele mooie fresco’s te zien. Heel verwonderlijk dat die nog zo mooi zijn. De vele verkopers voor de belangrijkste tempels laten we maar terzijde. Wel zien we dat Myanmar veel mooiere souvenirs heeft dan de voorgaande landen.
We bekijken in de ochtend een aantal tempels, na de lunch gaan we terug nar het hotel om te rusten. Om half 5 nog een tempel en dan de zonsondergang. Die is niet spectaculair, morgen beter.
Vandaag ook ons vervoer naar het Inle lake geregeld. Er gaan deze week tussen 13 en 17 april geen bussen i.v.m. het waterfestival (= Boeddha’s verjaardag en Birmees Nieuwjaar). Samen met 2 franse meisjes wilden we graag een mini-van huren. Voor bijna de dubbele prijs (255 dollar) zouden we een auto kunnen huren, maar er blijkt geen chauffeur te zijn die tijdens deze feestdagen wil rijden. Het enige dat overblijft is dus het vliegtuig. Hotel en vlucht zijn inmiddels geregeld.
12/4 Nog een dag met de horsecart op pad. Dus nog meer tempels en pagodes. Het blijft heel mooi. Ongelooflijk wat moet hier 1000 jaar geleden veel tegelijk gebouwd zijn, we hebben uitgerekend dat er 20 per jaar klaar moesten zijn. Alle gebouwen zijn massief, dus geen dunne muren, maar alleen wandelgangen en ruimtes voor Boeddha’ zijn uitgespaard. Sommige tempels mogen we via binnen trappen beklimmen, maar anderen vanwege de instabiliteit niet. We zien vandaag weer heel veel fresco’s, sommige zijn zelfs al afgeschermd met een hekwerk of glas. Ook een tempel met heel oude stonecarvings. Het is eigenlijk ongelooflijk dat we gewoon langs en aan al deze oude artistieke uitingen kunnen komen.
We bezoeken ook een boeren dorp waar we een uitleg krijgen over het boerenleven hier. We worden zo’n 100 jaar terug geplaatst. Water moet elke dag worden gehaald. Pindaolie en sesamolie, voor dagelijks gebruik, wordt met de eigen tredmolen gemaakt. Oma zit voor de boerderij te spinnen en plaatselijke tabak (van bamboesnippers met tabak) te roken. Stof wordt zelf geweven en de kleding zelf gemaakt. De omgeving van de tempels is allemaal landbouwgrond. In deze droge periode groeit er bijna niets, maar over een maand in de regenperiode zullen hier vele gewassen worden verbouwd. De kuddes met geiten en koeien worden gezamenlijk gehoed, we komen regelmatig een kudde tegen. Myanmar is een arm land, maar heeft geen tekort aan eten.
Wegenbouw is hier ook verhaal apart. Om de kuilen in de weg op te vullen, worden keitjes van 2 a 3 cm met koude bitumen overgoten en met mandjes in de kuilen gedaan. Nog even met de handen effenen en aanstampen met een stuk metaal en klaar is Kees.
Ook vandaag laat de zonsondergang te wensen over. In deze periode komt bijna geen goud overgoten ondergang voor.
13/4 Vandaag een dagje een fiets huren om het stadje te bekijken. En om te zien hoe hier het waterfestival wordt gevierd. Nou binnen no time zijn we kletsnat. Langs de wegen staan allemaal kinderen met kommetjes water om iedereen nat te gooien. Vanmiddag na 4 uur gaat het feest ook voor de volwassenen beginnen, met muziek op podia, dans ....... en natuurlijk...... veel water. Overal staan de podia al klaar met slangen, zodat het hele publiek kan worden natgespoten. We gaan ervan genieten.
Morgenvroeg op weg naar het Inle Lake.

• 14 April 2011 - 11:27

André:

Hallo Adrie en Gré,

Leuk om te lezen dat jullie het nog steeds goed naar jullie zin hebben.
    Voldoende te beleven en te zien, zo maak ik op uit jullie berichtjes.
    Hopelijk in Bagan wel lekker weer, want volgens mij hebben jullie daar de afgelopen tijd een beetje pech mee gehad. Veel plezier met het waterfeest, wij gaan ons in Nederland langzaam maar zeker opmaken voor het paaseierenfeest!

Groeten van André

• 14 April 2011 - 17:59

Pa En Ma:

Wat een belevenissen in zo,n apart land. Wel erg veel tempels en pagodes. Hobbelt het lekker op zo.n paardekar? Nu weer een eindje met vliegtuig verder. Waar nu naar toe? Was het nu ineens maar 13 graden? Wij zitten weer op de camping in Ootmarsum. Mooi zonnig weer vandaag. Groetjes en een fijne reis verder.