Maleisië, Kota Bharu - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu Maleisië, Kota Bharu - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Adrie en Gré Kampen - WaarBenJij.nu

Maleisië, Kota Bharu

Door: Gré

Blijf op de hoogte en volg Adrie en Gré

09 Mei 2011 | Maleisië, Kota Bharu

8 – 10/5 Door deze nachtrit, zijn we al vroeg in Kota Bharu. De hoofdstad van de armste provincie van Maleisië. Het valt dan ook meteen op dat hier in het uiterste noord-oosten veel huizen nog deels van hout zijn. Wel mooi, vaak met houtversieringen die Maleisië eigen zijn. De meerderheid, 96 % van de bevolking is hier streng moslim. De vrouwen dragen hier veelal een lange rok met een lang tuniek erover en natuurlijk een hoofddoek. Zelfs kleine meisjes dragen een lange doek. Vele mannen dragen een hoofddeksel. Schoolkinderen allemaal in tenue, meisjes lange blauwe rok met een lange witte hoofddoek/jurk erover.
Alcohol is hier moeilijk te verkrijgen, moslims verkopen dat niet. In andere delen van het land zijn er ook Chinezen en Indiërs die wel alcohol drinken.
We gaan vandaag meteen de omgeving verkennen met een taxi die ons brengt naar een zilversmid, schaduwpoppenmaker (prachtig van koeienhuid), kite maker ( van bamboe en vliegerpapier), baktik werkplaatsen en een vissrsdorp. (De vissersboten hier zijn nog geheel van hout en traditioneel geschilderd) Erg interessant allemaal, en natuurlijk weer wat souvenirs gekocht.
Eten doen we zoals hier gewoon is op de avondmarkt bij de foodstalls.
9/5 Lekker uitslapen tot 8 uur is ook wel eens fijn. Eerst achter de laptop om de vluchten voor het eind van de week te boeken ( Kota Bharu – Kuala Lumpur + Kuala Lumpur – Kuchin).
Dan ontbijten, dat is hier wat lastiger. Geen toast of brood te koop, maar vlakbij kunnen we roti/ei en naan kopen. Dat is een redelijke vervanger voor ons ontbijt. Ik eet naan met suiker, ook lekker. Ik wil in de ochtend geen curry. Adrie eet roti met ei, dat lijkt op een soort pannenkoek met een ei er los ingebakken.
We bekijken de stad vandaag, de markten, een ceremonie (voor de sultans) museum, het handwerkcentrum, en het cultureel centrum. Daar is een demo van een soort zelfverdediging, Seni Silat. Dat gaat op traditionele muziek. Het lijkt een beetje op Kung Fu en Thai Shi. Ook onze kitemaker was hier aanwezig en we konden een Maleisisch spel leren spelen ( bijna hetzelfde als aware uit Ghana)
We hebben de stad nu wel gezien, morgenvroeg op naar Perhentian Eiland.

• 13 Mei 2011 - 07:50

Bianca :

Maleisie is te echt mooi, ik heb jullie al een poos niet gesproken.
    Ben ook veel weg, camping enzo, dus de laptop staat weinig aan.
    Nog 2 weken, dan spreken we elkaar weer.
    nog heel veel plezier van de laatste weken
    liefs